TGOJ-korsning klubbad efter debatt i fullmäktige

Hamnvägen ska förlängas med en plankorsning över TGOJ-järnvägen. Nyköpings kommunfullmäktige godkände på tisdagskvällen detaljplanen för bygget, men det fanns kritiska röster.

NYKÖPING2014-06-10 22:03

Hamnvägens förlängning över TGOJ-järnvägen ut till Idbäcken ska vara en långsiktig lösning på Nyköpings trafikproblem. Det ifrågasatte Lars Nordqvist (MP).

– Det vore skillnad om vi satt i köer en kvart eller halvtimme eller timme. Här köar vi max fem minuter, längre tid än så tar det inte i rusningstid mellan Hamnbron och Arnörondellen, sa Lars Nordqvist som dock röstade för detaljplanen.

– Tills vi förstår att det är fullständigt onödigt att förlänga Hamnvägen. Kunde vi lägga de miljoner det kommer att kosta på att utveckla kollektivtrafiken istället skulle det gynna många fler, sa Lars Nordqvist.

Eva Andersson (C) kritiserade plankorsningen ur ett säkerhetsperspektiv.

– Trafikverkets tydliga yttrande emot en plankorsning gör att det är onödigt att driva igenom den här detaljplanen. Det finns redan en detaljplan från 2010 med planskild korsning, det spelar ingen roll om det blir bro eller tunnel, bara det är säkert, sa Eva Andersson.

Frågan om Hamnvägens förlängning väcktes av kristdemokraten Sven-Åke Persson i slutet av 1980-talet. Nu välkomnade partikamraten Curt Eriksson den nya detaljplanen.

– Skulle det bli en billig lösning med planskild korsning applåderar jag det, sa han.

Carl-Åke Andersson (S), ordförande i bygg- och tekniknämnden, är politiskt ansvarig för detaljplanen. Han anar att Trafikverket överklagar detaljplanen och så småningom avgörs hela frågan av regeringen.

– Det som bekymrar mig är Trafikverkets brist på fantasi. Nog borde man kunna hitta bättre trafiksäkra lösningar än bommar, sa Carl-Åke Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om