Det byggs på Nyköpings lasarett. Men den här gången handlar det inte om någon ny, permanent byggnad, utan om en tillfällig bro eller ramp: Från det så kallade Rehabhuset ringlar sig en konstruktion av byggnadsställningar, men som ska få både tak och väggar.
Det är en ramp som till nöds ska kunna användas för att köra över sängliggande patienter från Rehabhuset till lasarettets centrala byggnader.
Orsaken är planerade hissbyten i Rehabhuset. I normalläget finns två hissar där liggande patienter kan transporteras.
– Om vi hamnar i det olyckliga läget att vi samtidigt som vi har hissbyte i den ena hissen får ett längre stillestånd i den andra hissen och får en så pass dålig patient att den behöver transporteras till i första hand intensivvårdsavdelningen, så behöver vi ha en reservlösning, helt enkelt, säger Katarina Josefsson, enhetschef för Region Sörmlands fastighetsförvaltning.
Med tanke på att scenariot är ganska osannolikt är det mycket möjligt att rampen aldrig kommer att användas. Men den behövs för patientsäkerheten, enligt Katarina Josefsson.
Båda sänghissarna som finns i Rehabhuset ska bytas, eftersom de enligt Katarina Josefsson är gamla och utslitna. Det arbetet beräknas ta ungefär ett halvår. Därefter kommer rampen inte att behövas längre.
Rampen kommer att ansluta till radiologiska kliniken, som befinner sig på samma våningsplan som iva.
För Anders Wennerberg, verksamhetschef för radiologiska kliniken, kom bygget av rampen som en överraskning. Några riskanalyser där hans avdelning var inblandad hade inte gjorts.
– Det som hände var att det blev en misskommunikation, att de missade att hålla oss informerade, säger han.
I ett brev till ansvariga för fastighetsfrågor uttryckte han "stor förvåning" över bygget och undrade varför han inte blivit involverad, och frågade hur radiologiska klinikens verksamhet skulle komma att påverkas.
– Jag blev lite upprörd, säger Anders Wennerberg.
Bland annat finns en del praktiska saker som måste lösas, som att radiologiska avdelningen under delar av dygnet är låst och larmad, påpekar han.
Sedan dess har det hela retts ut och en riskanalys ska göras, enligt Anders Wennerberg
– Mitt mejl fick avsedd verkan.
Den tillfälliga rampen beräknas kosta ungefär 1,5 miljoner kronor.