Tillväxdag coronaanpassas och blir digital

Nyköpingsregionens tillväxtdag blir i år till största delen digital. Men fokus är liksom förra gången på kompetensutveckling och -försörjning.

Johan Scherlin, näringslivsansvarig i Oxelösunds kommun, Ulrika Juul, ordförande för Företagarna i Nyköping och Oxelösund, och Maria Karlsson, näringslivschef i Nyköpings kommun.

Johan Scherlin, näringslivsansvarig i Oxelösunds kommun, Ulrika Juul, ordförande för Företagarna i Nyköping och Oxelösund, och Maria Karlsson, näringslivschef i Nyköpings kommun.

Foto: Johannes Tångeberg

Nyköping2020-11-02 14:15

Förra året deltog ett 50-tal företag verksamma i Nyköping och Oxelösund på Tillväxtdagens mässa i Rosvalla. Den typen av fysiska möten är inte möjliga under pandemin. Men tillväxtdagen blir av ändå, med temat utbildning, jobb och företagande.

Arrangemanget, som äger rum den 21 november, vänder sig såväl till dem som kanske precis gått ut gymnasiet och funderar på vad de ska arbeta med eller utbilda sig till som till människor som vill göra ett karriärbyte och till de lokala företagen, förklarar arrangörerna.

Ett viktigt syfte är att få arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra, förklarar Maria Karlsson, näringslivschef i Nyköpings kommun. För trots att arbetslösheten går upp, finns det företag som har svårt att få tag på personal.

– Det är fortfarande så att det skulle behövas en bättre matchning på arbetsmarknaden, säger hon.

Under dagen erbjuds en rad seminarier och föreläsningar på teman som framtidyrken, utbildningsmöjligheter i Nyköpingsregionen och om hur man startat eget företag.

Det kommer att vara möjligt att lyssna på plats, men då krävs en föranmälan och gränsen dras vid 50 deltagare per programpunkt. Allt kommer däremot att sändas digitalt.

– Vi har framför allt fokus på de digitala sändningarna, säger Ulrika Juul, ordförande för Företagarna i Nyköping och Oxelösund.

Företagarna arrangerar Tillväxtdagen tillsammans med Nyköpings och Oxelösunds kommuner. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!