Bil gick från godkänd till skrotfärdig – på två månader

Bilen som Torbjörn Kerje köpte var besiktad och godkänd av Opus bilprovning i Nyköping. Två månader senare är den skrotfärdig. Opus erbjuder honom 14 000 kronor – men Torbjörn anser sig ha rätt till mer.

"Jag köpte bilen utan att kontrollera den tillräckligt, det är tråkigt", säger Torbjörn Kerje vars 23-åriga Ford Transit dömdes ut i efterhand.

"Jag köpte bilen utan att kontrollera den tillräckligt, det är tråkigt", säger Torbjörn Kerje vars 23-åriga Ford Transit dömdes ut i efterhand.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2023-01-30 11:16

– Nu blir bilen skrot och jag förlorar mina pengar, säger Torbjörn Kerje.

I november köpte Södertäljebon en privatägd skåpbil i Nyköping som han tänkte använda för att utföra tjänster åt andra. Han lockades av prislappen på 14 000 kronor och att bilen en månad tidigare godkändes i besiktningen av Opus bilprovning i Nyköping.

– Jag kollade bilen, den funkade och gick att köra.

Torbjörn Kerje ville rusta upp bilen och tog den till en verkstad. Där upptäcktes en mängd rost på fordonets undersida.

– Balkarna är sönderrostade. Jag vågar inte lasta den tungt ifall den rasar ihop.

En trafiksäkerhetskontroll i Södertälje bekräftade bilden: bärande balkar har omfattande rostskador.

undefined
"Tekniskt sett funkar bilen bra. Bromsar och att köra går. Men den är så rostig. En sån här bil kan lasta 1 000 kilo men det skulle jag inte våga. Om den ramlar ihop", säger Torbjörn Kerje.

Torbjörn Kerje menar att rosten fanns vid besiktningen på Opus och kontaktade företaget. De erbjöd sig då att göra en ny kontroll, den 30 december 2022. Den slutade med att han erbjuds 14 000 kronor – om han skrotar bilen.

Bilen bedöms nu ha så omfattande skador att den inte anses vara värd att reparera – något som enligt en offert som Torbjörn Kerje fått från en verkstad skulle kosta 28 000 kronor.

SN har sökt Tommy Andersson, säkerhetschef på Opus bilprovning, som säger att de inte kommenterar enskilda kundärenden.

SN har dock tagit del av en mejlväxling mellan honom och Torbjörn Kerje, som sker samma dag som den nya besiktningen. Tommy Andersson skriver där att de "kan konstatera att två rostskador med mycket stor sannolikhet borde ha varit med vid vår kontroll i oktober".

Han fortsätter: "Utifrån att detta har drabbat dig negativt kan vi tänka oss att erbjuda en goodwillbetalning om fordonets hela värde (14 000 kr) mot att fordonet tas ur trafik och skrotas."

undefined
Vid den andra besiktningen som utfördes av Opus bilprovning anmärktes sex fel, däribland rostskador på "stomme tvärbalk bakre" respektive "infästning till fjäder". Foto på bilens undersida.

Men Torbjörn Kerje nöjer sig inte med det. Han vill också ha kompensation för alla utgifter han hunnit ha på bilen – däribland byte av startmotor, vattenpump, batteri och kamrem – och säger att det rör sig om ytterligare runt 25 000 kronor.

Opus står dock fast vid 14 000 och nu har Torbjörn Kerje skickat in en stämningsansökan till tingsrätten.

När tidningen söker svar på om Opus gör något för att förhindra framtida felbedömningar, svarar produktionschef Tord Fornander inte om det specifika ärendet, men säger att de har ett gediget kvalitetsystem:

– Alla avvikelser och brister som vi upptäcker vidtar vi åtgärder för.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!