Tovad värld i ull på NK-villan

Organiska former och natur, så skulle man kunna sammanfatta konstnären Karin Nilssons nya utställning i NK-villan i Nyköping. Här samlar hon tavlor, hantverk och skulpturer – allt gjort i ull.

NYKÖPING2016-09-03 17:37

– Ull är ett oerhört samarbetsvilligt material. Det är lätt, man behöver inte ha den i ugn och bränna den och den är inte storleksbegränsad, säger Karin Nilsson.

Uppvuxen i ett hantverkshem – "med en textilmamma och en träpappa" som konstnären själv beskriver det – har Karin Nilsson burit skapandet med sig hela livet. Av föräldrarna fick hon tidigt i livet kniv, yxa och andra verktyg för att själv lära sig jobba med hantverk.

– I mitt hem köpte man inte saker. Skulle man ha något så tillverkade man det i första hand, berättar hon.

Efter att ha jobbat med keramik och trä gick Karin Nilsson över till ull för åtta år sedan. Hon ville komma bort från att göra tio exemplar av samma sak och istället fokusera på ett friare konstnärligt skapande.

– Jag vill göra som jag vill och det är kul att göra utställningar och skapa en miljö som besökarna ska bli delaktiga i. Inte bara gå runt, titta, tycka det är snyggt och sedan gå härifrån, utan jag vill att det ska hända något i huvudet på dem, säger hon.

Hur gör du för att få till den där suggestiva känslan?

– Jag får utesluta saker och inte servera allt på ett fat. Man måste låta verken stå så att man kan associera till något, svarar konstnären.

Nu ställer hon ut sina verk i NK-villan i Nyköping, med vernissage på lördag. I utställningsrummet samsas djur- och växtskulpturer med tavlor och hantverk, allt gjort på material från individuella allmogefår vars ull har olika struktur och färger. Karin Nilsson anpassar med andra ord konstverken efter materialet snarare än tvärtom.

– Jag färgar ingenting utom när jag ska göra rosor, eftersom det ju inte finns några rosa får, säger hon.

Ett av utställningsverken är en lampskärm vars ull är alldeles rak, medan en av tavlorna skapats med ull från flera olika får.

– Biten längst ner vet jag kommer från fåret Gustav. Andra typer av ull kan jag göra vatten av med samma långa ull som den som lampskärmen är gjord av, berättar hon.

Karin Nilsson prisar materialets samarbetsvillighet och ser ullen som en slags samarbetspartner i skapandet. Enligt henne är det till och med lättare att skapa skulpturer i ull än i trä eller keramik.

– Man behöver inte föra någon kamp med ull. Det här materialet kan också bli väldigt hårt och eller otroligt luftigt. Man har större valmöjlighet, avslutar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om