– För de korta avstånd vi har här cyklar ett bättre alternativ, säger Tommy Carlsson, verksamhetschef vid Nyköpings kommun.
Han ser att elsparkcyklar är mest eftertraktade runt städers centrum och tror att Nyköpings kärna är för litet för att det skulle ge en positiv påverkan ur ett klimatperspektiv.
Elsparkcyklar istället för bilar är något som ofta förs fram av bolagen för att vinna allmänhetens förtroende men är omtvistad då elsparkcyklarna ofta ersätter cykel, gång och kollektivtrafik, enligt en rapport från konsultföretaget WSP, som DN rapporterat om.
Allt fler städer har scooterbolag rullandes i trafiken i Sverige och även små städer som Nyköping blir nu allt hetare för bolagen. Tommy Carlsson tror att en etablering i Nyköping är nära förestående. Han riktar därför in sig på hur det ska kunna fungera smidigt.
– Jag tror det här kommer på sikt även ner till vår storlek på stad. Det är bara en fråga om hur, säger han.
Kommunen tittar på vilka regler som gäller för markupplåtelse på allmän plats.
– Så att det finns parkeringar för dem och så vidare, säger han.
Det handlar om regler som måste tas fram för hur cyklarna ska tas om hand dagligen så att de inte ligger utspridda under lång tid. Något som väckt upp känslor bland boende i Stockholm, tillexempel.
– De som hyr dem ställer dem ju bara på olika ställen, säger Tommy Carlsson.
Kritikerna är många i Stockholm men analyser visar äldre personer är mer negativt inställda till fordonet än yngre.