Natten mot måndag och under måndagsmorgonen snöade det. Och återigen så drabbades förare på E4-an.
Flera olyckor inrapporterades och några som pendlar till arbetet i Stockholms län vittnade om isiga hjulspår, som gjorde framfarten obehaglig, och luttrade bilpendlare som konstaterade att halkbekämpningen återigen var som sämst runt Nyköping.
Robin Johansson arbetar på Trafikverket som projektledare för underhåll av regionens större vägar. Han förklarar att huvudentreprenören Terranor halkbekämpade, saltade, på söndagskvällen i förebyggande syfte. Sedan kom det snö och temperaturen sjönk och gjorde att en redan kall vägbana fungerade som en kylanläggning.
Växlande temperaturer är ett gissel, menar Robin Johansson.
– Och i måndags var det väldigt lokala väderförhållanden i Sörmland, säger Robin Johansson.
Norr om Tystberga var vågförhållandena bättre, där hade knappt någon snö fallit.
– Vi följer väderprognoserna och var ute med alla resurser och vi har samma krav på halkbekämpning som i övriga landet, säger Robin Johansson.
Terranor vann i höstas upphandlingen av drift och underhåll av Trafikverkets vägar i området. Avtalet sträcker sig över fyra år.
Är ni nöjda med skötseln av vägarna?
– Det kan jag inte besvara nu och vi kommer att följa upp det här (måndagens halkbekämpning), svarar Robin Johansson.
Tidningen har sökt ansvariga på Terranor utan resultat.