Trafikverket om TGOJ-bro:"Blir dyrare men säkrare"

Säkerheten först och främst. Det är Trafikverkets linje när det gäller nybyggda trafikleder som korsar järnvägar. – Därför rekommenderar man nu en planskildhet, säger Britt Lisra, regional målstrateg i Trafikverket Region Öst.

NYKÖPING2014-05-30 22:48

Nyköpings kommun vill förlänga Hamnvägen till Idbäcken, tvärs över TGOJ-banan. På det sättet ska Nyköping få en ny infart och utfart utan att trafiken behöver ledas via den hårt belastade Västra viadukten.

Planeringen är klar, men Trafikverket säger nej och kräver en planskild korsning. Antingen en tunnel eller en bro.

– Det är ur ett säkerhetsperspektiv. I det här fallet är det två spår att ta sig över och då är det svårt att säkra upp plankorsningar, säger Britt Lisra.

Det är ohyggligt mycket dyrare att bygga en tunnel eller bro, jämfört med plankorsning.

Tänker inte Trafikverket på kostnaderna?

– Jo, vi väger in alla delar, det blir dyrare men det är också säkrare

Men Trafikverket talar också om kapacitet, att bygga robust så att det inte blir stopp vid plankorsningarna. Tågen ska komma fram i tid.

– Om tågtrafiken kommer att öka på den här järnvägen kan det innebära att bommarna ligger nere en längre tid, säger Britt Lisra.

Följden kan bli att bilister tar en chans och kör över spåren, eller att fotgängare och cyklister helt enkelt kryper under bommarna.

– Då finns det en risk för att det sker en olycka på spåret som kan få katastrofala följder. Det kan också hända att ett tåg spårar ur, eller att det blir ett stopp i trafiken som hindrar tågen att komma fram i tid, säger Britt Lisra.

I Stockholm finns det många plankorsningar, bland annat vid den ganska nybyggda Tvärbanan och vid Lidingöbanan som just nu håller på att renoveras.

Andra regler för Stockholm?

– Nej, det ska vi inte ha, vi har våra kravdokument som vi ska följa. Men jag kan inte svara för Stockholms del, jag sitter på Region Öst i Eskilstuna.

Även i Eskilstuna finns det flera plankorsningar över TGOJ-banan, bland annat vid den hårt trafikerade Gillbergavägen.

Hur kan den få finnas kvar?

– Vi jobbar kontinuerligt med att se över de plankorsningar vi har. När det gäller befintliga plankorsningar försöker vi hitta åtgärder för att hindra obehöriga från att ta sig in på spårområden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om