Trafikverket om utredningen: "Inget har förändrats"

Ostlänkenarbetet fortsätter som planerat meddelar Trafikverket. Det räknar även Urban Granström och Daniel Portnoff med. Kommunalråden har gemensamt framfört synpunkterna till regeringen.

"Vi fortsätter med Ostlänken som tidigare", säger Ali Sadeghi på Trafikverket. Kommunalråden Urban Granström (S) och Daniel Portnoff (M) har lyft sina synpunkter till regeringen.

"Vi fortsätter med Ostlänken som tidigare", säger Ali Sadeghi på Trafikverket. Kommunalråden Urban Granström (S) och Daniel Portnoff (M) har lyft sina synpunkter till regeringen.

Foto: SN/Trafikverket

Nyköping2021-03-01 12:31

Även om Nyköping, Skavsta och Vagnhärad blir utan stationer i flera av alternativen i Trafikverkets rapport fortsätter arbetet med att faktiskt bygga Ostlänken enligt tidigare plan, berättar Ali Sadeghi, Trafikverkets programdirektör för de nya stambanorna.

– Vi fortsätter med Ostlänken som tidigare. Ingenting har förändrats, säger han.

Ostlänken är en av tre delsträckor i det nya stambanenätet för höghastighetståg som redan befinner sig i en genomförandefas. De andra delsträckorna är Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm.

– Dessa tre delsträckor finns med i den nationella infrastrukturplanen för 2018-2029. Vi fortsätter med samtliga dessa sträckor som planerat, säger Ali Sadeghi.

Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköping, är även ordförande i bolaget Nöab (Nyköping–Östgötalänken AB) där Ostlänkenkommunerna, regionerna och Skavsta flygplats samarbetar.

Tillsammans med Nöabs vice ordförande Daniel Portnoff (M), kommunalråd i Trosa, har Granström skickat ett yttrande till regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth. Detta med anledning av den hårt kritiserade utredningen om nya stambanor.

– Vi förutsätter att tidigare tagna beslut och överenskommelser som kommuner och regioner har träffat med staten gäller och att arbetet fortlöper med att snarast färdigställa Ostlänken, säger Urban Granström i ett pressmeddelande.

I yttrandet till regeringen lyfter Granström och Portnoff bland annat fram beskedet från 2018 då regeringen gav Ostlänken tillåtlighet enligt miljöbalken och pekade ut stationerna i Nyköping, Vagnhärad och Skavsta.

– Ostlänken har brett stöd i Sveriges riksdag och hela Stockholm-/Mälarregionen står enad bakom den. Att frångå pågående och väl förankrad planering för att börja om enligt Trafikverkets utredningsalternativ skulle bli kostsamt och ta tid. Sådana avsteg kommer att minska förtroendet för staten som förhandlingspart och som en aktör, säger Daniel Portnoff i pressmeddelandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!