– Om det bidrar till att fler håller hastigheten så är det positivt, säger Lars Nordquist på NTF i Sörmland, om Trafikverkets förslag.
I dag mäter fartkamerorna hur fort de förbipasserande fordonen kör just mot kameran. Följden kan bli att en del förare bromsar vid själva kameran, och sedan gasar igen så fort de passerat. I synnerhet som kamerorna alltid föregås av en skylt, som aviserar att det snart kommer en hastighetskamera.
– Det fenomenet finns ju, det kan man se ganska ofta när man är ute och kör, hur många bromsar när de ser skylten, säger Lars Nordquist.
Det Trafikverket nu föreslår är att kolla hastigheten även mellan kamerorna, genom att mäta hur lång tid det tar för ett fordon att köra mellan de två punkterna. Förslaget finns med i Trafikverkets inriktningsunderlag, skriver Dagens Nyheter.
Idén är inte ny. Men förra gången den fördes fram, för 15 år sedan, ansågs den kontroversiell ur integritetsskyddssynpunkt. Anledningen var att alla passerande bilar måste fotograferas för att metoden ska fungera – och inte bara de som kör för fort förbi kameran. Men nu anser Trafikverket att tiden är mogen för systemet, som redan finns i bland annat Norge.
Lars Nordquist understryker hur stor roll för höga hastigheter spelar för dödliga olyckor.
– Det är den enskilt viktigaste faktorn för att nollvisionen inte nås, säger han.
Nollvisionen är riksdagens grund för trafiksäkerhetsarbetet, med målet att ingen på sikt ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken.
Han tycker därför att sänkt hastighet väger tyngre än eventuella problem med integritetsskyddet.
Enligt Trafikverkets beräkningar skulle sju liv årligen kunna räddas, om metoden med att mäta hastigheten även mellan fartkameror infördes.
Mätningar av det här slaget bör i första hand sättas in där det skett allvarliga olyckor till följd av för höga hastigheter, menar Lars Nordquist. Han har inte tillgång till någon statistik över var sådana olyckor skett i Sörmland. Men visst finns det vägavsnitt där man kan tänka sig att det går för fort, trots att det finns kameror i närheten, konstaterar han.
Ett exempel är raksträckan mellan Stigtomta och Nyköping.
– Där gjorde vi en mätning för nu ganska länge sedan, då var det någon som körde i 180 km/h.
Ett annat exempel är väg 800 vid Jönåker.
– Där finns det ganska nya kameror, men man kan nog ändå tänka sig att det går för fort ibland, säger Lars Nordquist.