Trafikverket vill kolla hastigheten mellan kamerorna

Trafikverket vill kunna mäta hastigheten även mellan fartkameror. En bra idé, tycker NTF:s verksamhetsansvarige i Sörmland, Lars Nordquist.

På långrakan mellan Nyköping och Stigtomta kan det vara frestande att köra för fort, även om det finns fartkameror i slutet av rakan. Nu vill Trafikverket också kunna mäta hastigheten mellan två kameror.

På långrakan mellan Nyköping och Stigtomta kan det vara frestande att köra för fort, även om det finns fartkameror i slutet av rakan. Nu vill Trafikverket också kunna mäta hastigheten mellan två kameror.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2024-01-21 06:43

– Om det bidrar till att fler håller hastigheten så är det positivt, säger Lars Nordquist på NTF i Sörmland, om Trafikverkets förslag.

I dag mäter fartkamerorna hur fort de förbipasserande fordonen kör just mot kameran. Följden kan bli att en del förare bromsar vid själva kameran, och sedan gasar igen så fort de passerat. I synnerhet som kamerorna alltid föregås av en skylt, som aviserar att det snart kommer en hastighetskamera.

– Det fenomenet finns ju, det kan man se ganska ofta när man är ute och kör, hur många bromsar när de ser skylten, säger Lars Nordquist.

undefined
Lars Nordquist från NTF Sörmland välkomnar idén om att mäta hastigheten även mellan fartkameror, så länge det leder till sänkta hastigheter och därmed till färre allvarliga olyckor.

Det Trafikverket nu föreslår är att kolla hastigheten även mellan kamerorna, genom att mäta hur lång tid det tar för ett fordon att köra mellan de två punkterna. Förslaget finns med i Trafikverkets inriktningsunderlag, skriver Dagens Nyheter.

Idén är inte ny. Men förra gången den fördes fram, för 15 år sedan, ansågs den kontroversiell ur integritetsskyddssynpunkt. Anledningen var att alla passerande bilar måste fotograferas för att metoden ska fungera – och inte bara de som kör för fort förbi kameran. Men nu anser Trafikverket att tiden är mogen för systemet, som redan finns i bland annat Norge.

Lars Nordquist understryker hur stor roll för höga hastigheter spelar för dödliga olyckor.

– Det är den enskilt viktigaste faktorn för att nollvisionen inte nås, säger han.

Nollvisionen är riksdagens grund för trafiksäkerhetsarbetet, med målet att ingen på sikt ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken.

undefined
Den som vet att en fartkamera kommer kan sakta ner precis innan, men köra för fort före och efter. Det skulle inte gå, om Trafikverket skulle mäta snitthastigheten också mellan kamerorna.

Han tycker därför att sänkt hastighet väger tyngre än eventuella problem med integritetsskyddet.

Enligt Trafikverkets beräkningar skulle sju liv årligen kunna räddas, om metoden med att mäta hastigheten även mellan fartkameror infördes.

Mätningar av det här slaget bör i första hand sättas in där det skett allvarliga olyckor till följd av för höga hastigheter, menar Lars Nordquist. Han har inte tillgång till någon statistik över var sådana olyckor skett i Sörmland. Men visst finns det vägavsnitt där man kan tänka sig att det går för fort, trots att det finns kameror i närheten, konstaterar han.

undefined
Dagens fartkameror, som här på väg 52 utanför Nyköping, mäter bara hastigheten när man passerar. Nu vill Trafikverket också mäta om det går för fort mellan två kameror.

Ett exempel är raksträckan mellan Stigtomta och Nyköping.

– Där gjorde vi en mätning för nu ganska länge sedan, då var det någon som körde i 180 km/h.

Ett annat exempel är väg 800 vid Jönåker.

– Där finns det ganska nya kameror, men man kan nog ändå tänka sig att det går för fort ibland, säger Lars Nordquist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!