– Majoriteteten av alla bilar som rullar på vägarna idag är fortfarande förbränningsmotorer och elbilarna börjar komma in lite grann. I alla fall några år framöver bör det vara obligatoriskt med förbränningsmotorer, säger Jennifer Jenssen årskurs tre elev på fordons- och transportprogrammet, Nyköpings gymnasium.
Hon sitt tillsammans med klasskamraterna Willim Lind, Hampus Nagy och Hampus Andersson i ett lite avsides rum från verkstäderna för att diskuterar framtidens bilmekanikerutbildning.
Samtliga är medvetna om att deras bransch är i stor förändring, men de har en mer återhållsam linje än branschorganisationen Transportföretagen. De tycker det är för tidigt att fasa ut förbränningsmotorer från schemat men ser gärna att fokuset på el- och hybridbilar ökar. Gärna genom att flytta ner kurser redan i årskurs två.
– Och då gå in på det lite hårdare men parallellköra med förbränningsmotorer.
Det handlar inte bara om att omställningen kommer ta lite tid. De ser också att förbränningsmotorer kan ha en framtid i form av vätgasbilar.
– Jag tror vätgasbilar kommer ta fart snart, säger Hampus Andersson.
Vätgasframställning är något det forskas om på Kungliga tekniska högskolan. Om de hamnar i vätgasbilar, som eleverna tror, återstår att se. Vätgasen har åtminstone en potential att lagra energi, tror forskarna.
Läraren Petter Andersson undervisar i el- och hybridfordonsteknik. Han berättar att omställningen till att undervisa om elfordon är högst aktuell, utan att Skolverket har fattat några beslut om att göra detta obligatoriskt. Skolan ser tillvalskurserna nästan som ett måste för att eleverna ska klara sig bra på arbetsmarknaden. Redan idag ställer lokala företag krav på speciell utbildning inom el för att eleverna ska kunna göra sin praktik – så kalla arbetsplatsförlagt lärande, APL.
– Vi har fått krav från våra APL-företag. Eleverna måste ha med sig ett intyg för att få sin praktikplats, säger Petter Andersson.
Han visar sedan hur skyddsutrustningen ser ut för att kunna arbeta med elbilar. Där finns allt ifrån speciella handskar och isolerade verktyg, till en lång stav med en krok som kan behövas vid mycket allvarliga situationer. Om en del av bilen blir strömförande och mekanikerna sätter sin hand mot den delen kan kroppen krampa. Då kan en kollega behöva slita bort personen från bilen med staven.