Det är man inte helt beredd på i Nyköpings kommun. Här finns endast två kommunala laddstolpar – i hela kommunen. De är belägna på parkeringen utanför Culturum. I Trosa, för jämförelse, finns 19 gånger fler – 38 stycken.
Johan Rubin, gatuchef i Nyköpings kommun, arbetar med de allmänna parkeringarna runt om i kommunen.
– Det stämmer att det inte finns särskilt många laddstolpar i kommunens regi. Det blir svårigheter med drift och underhåll och vi ser inte de behoven i våra sammanställningar av laddningsmöjligheter i kommunen, säger han.
I Nyköpings kommun finns totalt 156 platser rustade för elbilsladdning, varav 68 i tätorten. 154 av dem drivs alltså av privata aktörer.
– Sveriges Regioner och Kommuner, SKR, rekommenderar möjlighet till laddning av bilen i anknytning till där man bor, men har inga sådana rekommendationer för allmänna platser. De platserna ska vara till för alla och om man installerar laddstolpar där blir de ju inte längre det, säger Johan Rubin.
Ett urval av kommunala parkeringsplatser i Nyköping som omfattas av den nya lagen, men som ännu inte monterat upp några laddstolpar, är Rosvalla, Yrkesskolan, Tullporten, F11 museums parkering, Träffen, och Mejeriet. Sedan många fler därtill. Även alla allmänna kommersiella och privata parkeringsplatser, som också omfattas av lagen, räknas in.
Trots att många Nyköpingsparkeringar står oförberedda inför det nya året blir det ingen dyr historia för ägarna. Det finns nämligen inget vite om lagen inte efterföljs.