Trafikverket efter olyckorna: "Rätt åtgärder vidtogs"

Fyra olyckor inom loppet av drygt tre timmar. Larmen duggade på måndagen tätt från väg 53 mellan Oxelösund och Nyköping. "Vad vi vet vidtogs rätt åtgärder", säger Henric Thorell på Trafikverket.

07.52 på måndagen larmades räddningstjänsten om att en skåpbil voltat på väg 53. Föraren undkom utan fysiska skador.

07.52 på måndagen larmades räddningstjänsten om att en skåpbil voltat på väg 53. Föraren undkom utan fysiska skador.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2024-01-23 15:43

Det första larmet kom 06.22 på måndagsmorgonen. En personbil hade kört in i mitträcket i höjd med Stjärnholm.

Sedan duggade larmen tätt. Klockan 07.52 voltade en mindre skåpbil från Ica Maxi i höjd med Idbäcksverket och blev stående på taket.

Mårten Tenne, som äger Ica Maxi i Nyköping, känner inte till hur vågförhållandena var på platsen och kan därför inte uttala sig om själva olyckan.

– Det viktigaste för mig är att min anställde klarade sig helskinnad, säger han till SN.

undefined
09:12 larmades räddningstjänsten om en singelolycka på väg 53 i höjd med Stjärnholm.

Klockan 09.12 inträffade ytterligare en singelolycka i höjd med Stjärnholm. Och 09.37 var det dags igen. En lastbil och en personbil krockade i höjd med Björshult.

Vid de tre första olyckorna kom ingen person till fysisk skada, men efter lastbilsolyckan fördes två personer med ambulans till sjukhus.

undefined
Larmet om den allvarligaste olyckan inkom 09.37. En lastbil och en personbil hade kört ihop och två personer fördes till sjukhus.

Enligt Trafikverket var det en del snömodd på väg 53 när olyckorna inträffade, berättar Henrik Thorell, driftsområdesansvarig på Trafikverket.

Under måndagen skulle det bli milt med en del nederbörd i form av snö eller snöblandat regn, enligt SMHI:s prognos. Prognosen gjorde att Trafikverkets entreprenör saltade väg 53 tidigt på morgonen.

– Saltningen reagerade med snön och gjorde att det blev en del snösplash på vägarna, säger Henrik Thorell.

Henrik Thorell och Trafikverket vet inte om snömodden kan ha bidragit till att olyckorna inträffade. Bakom varje olycka kan det ha funnits unika omständigheter.

– Men som alltid gäller regeln att man måste anpassa hastigheten till vägunderlaget, säger Henric Thorell.

Hade det varit bättre att avstå saltning med tanke på att det bildades snösplasch?

– Nej, det hade det inte varit. Vi bedömer att det var rätt att genomföra saltningen. Om den inte hade genomförts hade det blivit ishalka på vägbanan i stället.

Frågan är varför snömodden inte plogades bort. Enligt Henrik Thorell tog Trafikverkets entreprenör beslutet att inte genomföra någon plogning eftersom mängden snömodd var begränsad.

Trafikverket har gränser för hur mycket snömodd som kan tolereras på vägarna. Enligt entreprenören överskreds inte gränserna.

– Jag har ingen anledning att betvivla de uppgifterna. Vad vi vet vidtogs rätt åtgärder, säger Henrik Thorell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!