EU-stödet på 30 miljoner uteblev som bekant för Skavsta flygplats, vilket innebär att företaget får bekosta uppgraderingen av laddningsbanan själva – en summa på upp till 70 miljoner.
– Det var flera svenska projekt med välmotiverade ansökningar som fick nej, däribland Ostlänken och Bromma. Jag vet inte varför Sverige fick så många avslag, säger Joakim Lindholm, flygplatschef på Skavsta.
– Vi kommer föra samtal med Trafikverket nu, och med andra berörda, och se vad det finns för möjligheter att gå vidare. Vi ska fortfarande ta oss dit vi har sagt.
Vad kommer det här få för konsekvenser för Skavstas framtida projekt?
– Vi kommer få finansiera projekten på andra sätt och det kommer få som konsekvens att det tar lite längre tid. Men det kommer inte att stanna upp för det.
Enligt Joakim Lindholm har man börjat se en ökning av passagerare på Skavsta och under sommaren har flera projekt inletts för att möta behovet.
– Vi fräschar upp runt omkring på hela flygplatsen, med nymålade fasader, vi byter ut skyltning och har en ny butiksoperatör som snyggar till butikerna, säger han.
Utöver det pågår byggnationen av den nya loungen och passkurer renoveras för att korta ned köerna.
Ekonomin har varit ansträngd för Skavsta det senaste året. Under 2014 gjorde flygplatsen en förlust på 16 miljoner. Joakim Lindholm ser trots det positivt på den närmsta framtiden.
– Vi tar det steg för steg. För det har vänt, det är på väg uppåt igen, säger han.