Hissdörren är tung och besvärlig att baxa upp. Ulla Frick får kränga upp dörren med vänstra handen samtidigt som hon med högra handen knökar in rollatorn i hissen.
– Det saknas visst ström till knappen, säger Ulla Frick som är på väg till sångkören på Mariagården i Brandkärr.
Nyköpings kommun tycker att Ulla själv ska kontakta företaget som har misslyckats med att montera dörröppnaren.
Hon har bott på Brandkärrsvägen i Nyköping i 44 år och trivs bra. Lägenheten ligger på tredje våningen, men det finns hiss och Ulla har känt sig trygg. Med åren har hon fått svårare att röra sig, men med rollatorns hjälp har Ulla ändå kunnat ta sig ut på stan ganska obehindrat.
Den tröga dörren till hissen blev dock ett allt större problem. Sommaren 2013 vände sig därför Ulla till Nyköpings kommun och ansökte om att få en dörröppnare monterad.
Efter ett halvår, strax före jul, sa kommunen ja.
– Dörröppnaren skulle kosta 23 000 kronor, berättar Ulla.
Nyköpings kommun skulle stå för kostnaderna och lovade att beställa dörröppnaren åt Ulla.
Två månader senare, i mitten av februari, var den nya öppnaren och knappen intill hissdörren monterad.
Men när Ulla Frick tryckte på knappen hände ingenting, hissdörren förblev stängd.
– Det kanske löser sig, de har nog bara missat något i monteringen, tänkte Ulla och hoppades att felet skulle rättas till inom de närmaste dagarna.
Icke så.
En vecka senare kontaktade Ulla med hjälp av en granne Nyköpings kommun och fick tala med den ansvarige tjänstemannen Magnus Olsson. Han lovade att kontakta firman Besam som monterat dörröppnaren.
Ingenting har hänt.
Nu är det april och dörröppnaren är fortfarande ur funktion.
Ulla Frick kan med stora svårigheter ta sig in i hissen, men det är ännu svårare att ta sig ut utan hjälp. När hissen stannar på tredje våningen hindrar den kraftiga ståldörren henne från att få ut rollatorn. Ulla riskerar att bli instängd i hissen.
Men Nyköpings kommun skjuter över ansvaret på Ulla själv.
– Hon ska kontakta företaget Besam om hon inte är nöjd, säger Magnus Olsson, ansvarig för bostadsanpassning på Nyköpings kommun.
Kanske lättare sagt än gjort. När SN vid flera tillfällen ringer Besam blir svaret:
"Den ni söker är inte anträffbar, tack för samtalet och välkommen åter!"