Ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Emma Gustafsson, Tove Lundström Lundvik och Axel Säfström vid Nyköpings gymnasium driver ett UF-företag som säljer mugghållare till bilar.
Mugghållarna kan vara till nytta för bilister som tycker om att dricka under färden. Ofta är bilarnas fasta mugghållare bara anpassade för de tjockare 33-centilitersburkarna och inte för de nya, smalare burkarna.
Håll i Koppen UF:s mugghållare håller burkar i alla storlekar på plats. Hållaren fästs enkelt i bilens fläktgaller.
– Vi har två bottnar i mugghållaren så bottnen längst ner är lite smalare, lite mindre så att de smalare burkarna får plats där. Den övre bottnen håller de bredare burkarna på plats, säger Tove.
Emma, Tove och Axel går i årskurs 3 på Teknikprogrammet. Emma är vd för UF-företaget, Tove är ekonomiansvarig och inköpsansvarig och Axel är produktions- och marknadschef. De började processen att ta fram sin produkt med att brainstorma och att göra skisser på papper. Sedan designade de flera olika prototyper med hjälp av 3D CAD-programmet Solidworks.
– Vi gjorde flera olika prototyper som vi även 3D-printade tills vi var nöjda med både design och konstruktion, säger Tove.
Plasten PLA som används vid 3D-printingen är tillverkad av sockerrör och majsstärkelse vilket gör att den är nedbrytbar och miljövänligare än annan plast.
– Vi vill vara så miljövänliga som möjligt och även kompensera för att vi använder mindre miljövänliga material som silikon och gummi som två andra komponenter i mugghållaren, säger Tove.
De började sälja mugghållarna i december och har sålt totalt 20 stycken. Mugghållarna kostar 95 kronor styck. De har bland annat sålt mugghållarna vid en julmarknad och via nätet. De kommer också att sälja hållarna i samband med en UF-mässa den 26 april.
De har haft stor hjälp av sin rådgivare, uppfinnaren och egenföretagaren Hans Franzén, som har bidragit med många idéer och hjälpt till med kontakter.
Emma tycker att det är givande att driva UF-företag. Under resans gång har eleverna diskuterat, kompromissat och kommit på lösningar tillsammans.
– Det har inte varit en dans på rosor. Det har varit lärorikt att komma på nya idéer och att försöka lösa problem när de har uppstått under vägen, säger hon.