Nu återvänder en Rolls Royce Merlin-motor som suttit i en S31 Spitfire. Motor har ingått i en utställning på Flygvapenmuseum i Linköping/Malmen.
– Det känns underbart, vi har velat haft tillbaka den i mer än tio år. Det här är som en julafton, den hör hemma här. Det är en instruktionsmotor som är öppnad, så att man kan se cylindrar och olika aggregat i motorn, säger Stieg Ingvarsson museichef på F 11.
Mellan 1948 till 1954 fans det 50 Spitfire på F11. Här hade man utbildning och instruktion för flygtekniker.
– Spitfire har varit ett unikt flygplan för F 11, det var bara vi som flög det här flygplanet. Det var det bästa år 1948, det flög högst 1300 meter och hade en maxhastighet 740 kilometer i timmen, säger Stieg Ingvarsson.
För Sven-Harald Andersson som var pilot och har tillbringat många timmar i en Spitfire var dagen lite extra.
– Det känns lite i hjärtat faktiskt, det är en klenod, berömd över hela värden. Den motorn vi hade var den kraftigaste med över 2000 hästkrafter.
Hur var det att flyga ett Spitfire?
– Det var spännande, det var ett bra vridmoment man kunde aldrig starta med full gas, säger Sven-Harald Andersson.
Har du varit med om några problem med motorn när du flög?
– Motorn har alltid gått bra, men man får sköta den. I början var det problem med motorn när man flög upp och ner, då stanna motor på grund av förgasaren. Men sedan modifierades förgasaren, det var en kvinnlig ingenjör på Rolls Royce som löste problemet.