Unik satsning på digital handel – ny webbsida öppnar

Nu sjösätts en unik satsning i Nyköping. Via hemsidan Digitala Nyköping blir det möjligt handla digitalt från ett stort antal lokala butiker. Andra orter har redan visat intresse för konceptet.

Digitala Nyköping kan förhoppningsvis göra skillnad för den lokala handeln, säger turistchef Erik Lindhe samt Bengt "Spider" Jansson, Fanny Öhman och Birgit Båvner från Nysam.

Digitala Nyköping kan förhoppningsvis göra skillnad för den lokala handeln, säger turistchef Erik Lindhe samt Bengt "Spider" Jansson, Fanny Öhman och Birgit Båvner från Nysam.

Foto: Roger Sundberg

Nyköping2022-02-22 04:48

– Det här blir ytterligare ett skyltfönster för vår lokala handel. Jag tror att det kan bli väldigt betydelsefullt för många företagare, säger Birgit Båvner, ordförande i Nysam, som tillsammans med kommunen och en rad andra samarbetspartners ligger bakom satsningen.

Idén till Digitala Nyköping föddes när pandemin började bli kännbar för den lokala handeln, besöksnäringen och kulturutövarna. Restriktionerna gjorde att den redan stora digitala handeln tog ytterligare marknadsandelar – och någon tyckte att det måste gå att göra något lokalt för att möta konkurrensen från den digitala handeln.

Nu – ett år senare – sjösätts den tänkta lösningen. Ett viktigt syfte med Digitala Nyköping är att underlätta lokala butiker att ha en digital försäljning, berättar Birgit Båvner

– Om man har en liten butik är det inte så lätt att bygga upp en webbshop. Dessutom kan det vara svårt att få trafik till sidan. Via Digitala Nyköping får man tillgång till en färdig sajt och trafiken blir sannolikt ganska stor.

Vid starten är 24 butiker och hotell anslutna. Tanken är att det ska bli fler. Nysam har 150 företag som medlemmar – så småningom ska samtliga kunna ansluta sig till Digitala Nyköping.

undefined
På hemsidan Digitala Nyköping, som har tagits fram av Nysam, Nyköpings kommun och en rad andra aktörer, kan lokala butiker sälja sina varor.

Även innehållet på sidan ska utvecklas, berättar Erik Lindhe, turistchef på Nyköpings kommun. I den första etappen, som alltså sjösätts nu, är innehållet inriktat på försäljning av varor. I etapp två ska det i större utsträckning bli möjligt att köpa tjänster och upplevelser.

– I etapp tre ska hemsidan erbjuda en digital upplevelse av vad Nyköping är för en slags stad, bland annat med hjälp av virtual reality, säger han.

Vad är unikt med Digitala Nyköping?

– I dagsläget tar vi inte ut någon avgift av butikerna. Vi kanske kommer att ta ut en avgift i framtiden, men enbart för att täcka kostnader. Det finns andra som erbjuder liknande lösningar men här går i princip alla pengar tillbaka till den lokala handeln. Det är unikt, säger Bengt "Spider" Jansson, verksamhetsutvecklare på Nysam.

Sedan utvecklingen av Digitala Nyköping startade har flera andra orter visat intresse av att köpa konceptet, berättar han.

– Det här konceptet är unikt och eventuellt kommer andra orter att köpa det av oss. Det skulle i så fall påverka nivån på den avgift vi så småningom kanske måste ta ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!