Unika byggnader offras när nya resecentrum byggs

De gamla byggnaderna vid Nyköpings station är unika i sitt slag, menar Sörmlands museum. Men när nya resecentrum byggs finns det ingen plats för dem.

David Hansson, antikvarie vid Sörmlands museum, menar att godsmagasinet och lokomotorstallet berättar viktiga saker om Nyköpings historia.

David Hansson, antikvarie vid Sörmlands museum, menar att godsmagasinet och lokomotorstallet berättar viktiga saker om Nyköpings historia.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-05-16 06:55

– Det är något speciellt med just byggnader. De gör att man kan föreställa sig hur det varit, förflytta sig i tiden, säger David Hansson.

Han är antikvarie vid Sörmlands museum, och visar runt i den östra delen av det nuvarande stationsområdet, där Nyköpings nya resecentrum ska byggas.

undefined
Godsmagasinet är troligen det enda bevarade i sitt slag.

Här, vid Södra Bangårdsgatan, finns fortfarande mycket av gammal järnvägsmiljö bevarad. Mest iögonenfallande är det stora godsmagasinet. Det byggdes 1918 och förlängdes därefter i omgångar till sin nuvarande längd på runt 90 meter.

– Det är väldigt välbevarat, säger David Hansson.

I en byggnadsminnesutredning som Sörmlands museum gjorde redan 2012 konstateras att det finns få godsmagasin kvar vid järnvägarna, och att det i Nyköping troligen är det enda bevarade i sitt slag. 

När nya resecentrum byggs kommer en stor del av godsmagasinet att rivas. Den östra delen, med bostadshus och en del av själva magasinsbyggnaden, ska bevaras och samtidigt flyttas en bit västerut. Men ungefär hälften av byggnaden försvinner.

undefined
Att lokomotorstall finns kvar är mycket ovanligt. Snart kommer det att försvinna från Nyköpings stationsområde.

Strax väster om stationshuset ligger en mindre, ganska oansenlig men ovanlig byggnad. Den stora porten på den västra gaveln antyder vad det en gång har varit.

– Det är ett lokomotorstall. Lokomotorerna var små lok som användes för växling på stationen, men också för att köra ut godsvagnar till industrierna i staden, förklarar David Hansson.

I huset har det även funnits verkstad, smedja och personalutrymmen. Huset i sin nuvarande form är från början av 1940-talet, men består av äldre delar som byggs ihop. Att den här typen av byggnad är bevarad ytterst ovanligt, enligt museets utredning.

Lokomotorstallet kommer att försvinna helt när resecentrum byggs, för att ge plats åt den nya bussterminalen. 

undefined
Den östra delen av godsmagasinet kommer att rivas.

När godsmagasinet och lokomotorstallet användes gick det spår fram till magasinets lastkaj och förstås in i det lilla lokstallet. Spåren är i dag borta, men lastjaken, porten i lokomotorsstallet och byggnadernas placering gör att man ändå kan ana hur det en gång såg ut.

Det är just detta som är så värdefullt med välbevarade miljöer, där byggnaderna finns kvar och står på sina ursprungliga platser, menar David Hansson.

– Med lite fantasi och bakgrundskunskaper kan man förstå att här gick spåren, så här stor var bangården.

Miljöerna kring stationen berättar dessutom något om Nyköping, om den betydande industristad det en gång var och om hur mycket gods som fraktades med järnvägen hit förr. Om byggnaderna försvinner eller flyttas blir denna historia svårare att ta till sig.

undefined
Taken på de nuvarande perrongerna kommer att försvinna när nya resecentrum byggs.

– Ett så här stort godsmagasin säger något om staden, menar David Hansson.

Men han tycker förstås ändå att det är bättre om något sparas och flyttas, än att allt rivs. Och för lokomotorstallet finns det fortfarande hopp. Föreningen Sörmlands veteranjärnväg i Oxelösund har visat intresse för huset. Om det flyttas dit, rycks det visserligen upp från sin naturliga miljö, men kan åter komma att användas till det som det en gång byggdes för – som lokomotorstall.

En flytt kan bli dyr och krånglig. Från Sörmlands museums sida ser man helst att byggnaden flyttas i så stora sammanhängande delar som möjligt, eftersom en komplett nedmontering riskerar att skada den.

Men David Hansson hoppas ändå att lokomotorstallet kan räddas.

– Vi hoppas att den kan flyttas. Det pågår diskussioner, framför allt om vem som ska betala.

Gångtunnel och perronger

Det finns inga planer på att riva stationshuset i Nyköping. Men när nya resecentrum står klart, kommer stationshuset inte längre att användas som stationshus.

Även den nuvarande gångtunneln, som är byggs samtidigt med stationshuset, kommer att förlora sin funktion och antagligen muras igen. Taket över nedgången från den nuvarande perrongen, som är från 1920-talet, kommer att rivas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!