– Det är något speciellt med just byggnader. De gör att man kan föreställa sig hur det varit, förflytta sig i tiden, säger David Hansson.
Han är antikvarie vid Sörmlands museum, och visar runt i den östra delen av det nuvarande stationsområdet, där Nyköpings nya resecentrum ska byggas.
Här, vid Södra Bangårdsgatan, finns fortfarande mycket av gammal järnvägsmiljö bevarad. Mest iögonenfallande är det stora godsmagasinet. Det byggdes 1918 och förlängdes därefter i omgångar till sin nuvarande längd på runt 90 meter.
– Det är väldigt välbevarat, säger David Hansson.
I en byggnadsminnesutredning som Sörmlands museum gjorde redan 2012 konstateras att det finns få godsmagasin kvar vid järnvägarna, och att det i Nyköping troligen är det enda bevarade i sitt slag.
När nya resecentrum byggs kommer en stor del av godsmagasinet att rivas. Den östra delen, med bostadshus och en del av själva magasinsbyggnaden, ska bevaras och samtidigt flyttas en bit västerut. Men ungefär hälften av byggnaden försvinner.
Strax väster om stationshuset ligger en mindre, ganska oansenlig men ovanlig byggnad. Den stora porten på den västra gaveln antyder vad det en gång har varit.
– Det är ett lokomotorstall. Lokomotorerna var små lok som användes för växling på stationen, men också för att köra ut godsvagnar till industrierna i staden, förklarar David Hansson.
I huset har det även funnits verkstad, smedja och personalutrymmen. Huset i sin nuvarande form är från början av 1940-talet, men består av äldre delar som byggs ihop. Att den här typen av byggnad är bevarad ytterst ovanligt, enligt museets utredning.
Lokomotorstallet kommer att försvinna helt när resecentrum byggs, för att ge plats åt den nya bussterminalen.
När godsmagasinet och lokomotorstallet användes gick det spår fram till magasinets lastkaj och förstås in i det lilla lokstallet. Spåren är i dag borta, men lastjaken, porten i lokomotorsstallet och byggnadernas placering gör att man ändå kan ana hur det en gång såg ut.
Det är just detta som är så värdefullt med välbevarade miljöer, där byggnaderna finns kvar och står på sina ursprungliga platser, menar David Hansson.
– Med lite fantasi och bakgrundskunskaper kan man förstå att här gick spåren, så här stor var bangården.
Miljöerna kring stationen berättar dessutom något om Nyköping, om den betydande industristad det en gång var och om hur mycket gods som fraktades med järnvägen hit förr. Om byggnaderna försvinner eller flyttas blir denna historia svårare att ta till sig.
– Ett så här stort godsmagasin säger något om staden, menar David Hansson.
Men han tycker förstås ändå att det är bättre om något sparas och flyttas, än att allt rivs. Och för lokomotorstallet finns det fortfarande hopp. Föreningen Sörmlands veteranjärnväg i Oxelösund har visat intresse för huset. Om det flyttas dit, rycks det visserligen upp från sin naturliga miljö, men kan åter komma att användas till det som det en gång byggdes för – som lokomotorstall.
En flytt kan bli dyr och krånglig. Från Sörmlands museums sida ser man helst att byggnaden flyttas i så stora sammanhängande delar som möjligt, eftersom en komplett nedmontering riskerar att skada den.
Men David Hansson hoppas ändå att lokomotorstallet kan räddas.
– Vi hoppas att den kan flyttas. Det pågår diskussioner, framför allt om vem som ska betala.