Uppåt för Ryanair

Ryanair må ha skurit ner i Nyköping, men ser knappast ut att befinna sig i knipa. Flygbolaget ökade sin vinst med 32 procent mellan april och september.

7267h1024.jpg

7267h1024.jpg

Foto:

Nyköping2014-11-03 10:11

Enligt Michael O'Leary, vd på Ryanair, beror resultatet på en stark sommar och att satsningen på nöjdare kunder fungerar. Passagerarsiffrorna steg med 4 procent, till 51,3 miljoner från april till september, jämfört med samma period i fjol. Försäljningen steg med nio procent, till 3,5 miljarder euro.

Sedan Ryanair trappade ner på Skavsta och flera andra svenska flygplatser har man i stället fokuserat på inrikesflyg i bland annat Italien. Nu tar bolaget också upp konkurrensen med affärsflyget i Storbritannien, Portugal och Polen, och kanske är Skandinavien näst på tur. Förra veckan lanserades Köpenhamn som ny Ryanair-bas. Det blir början på Ryanairs expansion i den annars så dyra Skandinaviska regionen, där kapaciteten inte har växt på flera år, skriver bolaget i sin delårsrapport.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om