Många har tänkt tanken. Om det gick att ta fram ett kylsystem för mjölktankar där koldioxid fungerar som köldmedium, skulle bland annat miljövinsterna vara stora. Men svårigheterna har ansetts oöverstigliga – fram till dess att Wedholms satte ned foten och bestämde sig.
Det var för ett år sedan. Nu finns en färdig produkt, ett patent har sökts och på torsdagen fick uppfinningen guldmedalj när Elmia Lantbruk delade ut sitt prestigefyllda innovationspris.
– Produkten betyder enormt mycket för Wedholms. Den kommer att medföra tillväxt och nyanställningar. Och den sätter vår verksamhet i Nyköping på världskartan som ett utvecklingscentrum, säger Alexander Subotin.
I dag – när världen brottas med klimatförändringar – låter det kanske paradoxalt att växthusgasen koldioxid kan ge en rad miljövinster. Men faktum är att i detta fall leder användandet av växthusgasen till ett minskat klimatavtryck.
De gaser som traditionellt används som köldmedium orsakar nämligen koldioxidutsläpp vid framställningen. Den koldioxid som används i uppfinningen har däremot återvunnits från industrin. Dessutom omvandlas de traditionella gaserna – som är giftiga – så småningom till stora mängder koldioxid vid en eventuell läcka.
– Det är bland annat miljövinsterna som har drivit mig när vi har arbetat med att ta fram produkten, säger Philip Ring, produktutvecklingschef och hjärnan bakom uppfinningen.
Svårigheten som många har ansett oöverstiglig är att arbetstrycket med koldioxid som köldmedium måste vara enormt högt. Det Wedholms och ingenjörerna Philip Ring och Adam Kurczaba lyckats med är att ta fram en konstruktion och tillverkningsprocess på hjärtat i mjölktankens kylenhet – den så kallade kylmanteln – som klarar trycket.
Vägen dit var inte enkel, berättar Philip Ring. Fyra mjölktankar gick åt under resans gång. På det femte försöket fungerade det.
– Jag satt hemma i soffan när jag fick något av en liedersk knäpp och lösningen blev tydlig.
Den första tanken med det nya kylsystemet har redan tillverkats och prövas nu av en stor kund i Norge. Kunder i Finland och Danmark står på kö för att också få pröva den nya produkten. Men siktet är högre än så, berättar vd Alexander Subotin.
– Vi är stora på den nordiska marknaden. Men den här produkten är unik. Nu ska vi ta marknadsandelar i övriga Europa.