– Jag tycker det känns jättetråkigt, och jag har väl inte riktigt tagit in det här än, jag tyckte det var tråkigt redan när biogasen blev mycket dyrare, säger Johan Wallén.
2022 blev biogasen i Sverige dyrare på grund av att den tidigare skattebefrielsen som fanns upphörde. Jämförelsepriset för biogas gentemeot bensin är i nuläget 19,93 kronor per liter för biogas och 17,94 kronor per liter för bensin.
Johan Wallén menar att en biogasbil erbjuder ett miljövänligt sätt att köra på utan att man behöver betala ett högt ursprungspris för en elbil.
– Vår bil köpte vi begagnad för 35 000 spänn. Det är en Volvo V70. En jättestor kombi och familjebil. Motsvarande elbil, det går ju inte att tänka på, det kostar ju kanske 20 gånger så mycket, eller tio gånger så mycket mer om man köper den begagnad.
Han är övertygad att elbilar kommer att bli mer intressanta för honom med tiden, då priset går ner, räckvidden, laddtiden och tekniken förbättras.
– Men vi är inte där än, då är det bra att det finns alternativ.
Att kunna köra bil på ett miljövänligare sätt att viktigt för honom.
– Det är helt överlägset sätt att köra väldigt klimatsmart för en bråkdel av pengarna som det kostar att köpa en elbil.
Biogastappen som finns på Circle K i Nyköping är för tillfället den enda av bara ett fåtal som finns i Södermanland. Närmast finns i Katrineholm, Norrköping eller Eskilstuna.
– Nej, vi kommer ju inte åka någonstans för att tanka gas, då blir det ju bensin istället. Sedan om vi ska åt något håll där det finns gas, om vi åker och hälsar på kompisar i Stockholm eller något så tankar vi ju gas där det finns.
Han och hans familj är har starkt ett driv att leva hållbart för att minska sin påverkan på klimatet.
– Jag är miljömedveten som vem som helst, vi är måna om vår konsumtion och köper väldigt lite nytt och köper mycket begagnat. Den typen av frågor är jätteviktiga för oss.
Han hoppas att möjligheten till att tanka med biogas kommer tillbaka till Nyköping.
– Men jag har ju full förståelse vare sig privata företag kan erbjuda biogas om det är dyrare än att köra bensin och diesel. Det är ju inte hållbart.
Erika Söderlund är pressansvarig på Circle K och skriver följande i ett mejl till SN.
”Anledningen är att försäljningen sjunkit under en längre tid och nu är på en nivå där det inte är rimligt att fortsätta sälja fordonsgas."
Eva Brantö är miljöstrateg på Nyköpings kommun och tycker att det är beklagligt att möjligheten till att tanka med biogas i Nyköping kommer att försvinna.
– Det är klart att det är problematiskt, jag tycker ju att vi behöver ha en diversifiering vad gäller drivmedel. Så det klart att det är problematiskt att det inte kommer finnas någon försörjning av gas i Nyköping, säger hon.
I Katrineholm samarbetar det kommunala bolaget Sörmlands vatten med Katrineholms kommun för att kunna erbjuda en gastapp till sina medborgare.
– Nu har det här ju dykt upp under sommaren så diskussionen har inte förts. Vi har tittat på hur man gör i Katrineholm, säger Marcus Pehrsson (S).
– Det vi driver aktivt är ju elektrifieringen och så att vi bygger ut med den. Biogas är ju en sådan där övergångslösning, säger han.
Kommunen kan i nuläget inte lova att någon ny gastapp dyker upp i Nyköping. Men de ska undersöka frågan under kommande vecka.