Bara för några dagar sedan sattes skylten upp: "Här planerar vi att bygga Nyköpings resecentrum". För kommunens del handlar det om en investering på ungefär 300 miljoner kronor.
– Det är klart att människor måste undra vad som pågår. Här bygger vi ett nytt resecentrum och planerar för 7 000 nya bostäder – och så kommer det här.
Innehållet i Trafikverkets studie skapar förvirring och det är väldigt irriterande, anser Urban Granström. Däremot är han inte orolig för att någon av de alternativa sträckningarna av Ostlänken ska bli verklighet. De är nämligen helt orealistiska, anser han.
Förutom Nyköping förbereder sig även Trosa för att få en station på Ostlänken. I Norrköping och Linköping pågår liknande arbeten, med förutsättningen att kommunerna ska få stationer inne i städerna – men i den utredning som nu har dykt upp ligger Linköpings och Norrköpings stationer utanför centrum.
– Alla dessa kommuner förbereder sig för att bygga sammanlagt tiotusentals bostäder längs med Ostlänken. Det handlar om enormt mycket pengar. Plockas stationerna bort faller detta arbete helt, säger Urban Granström.
Kommunernas planer att bygga bostäder längs med Ostlänken är ett resultat av den så kallade Sverigeförhandlingen, där berörda kommuner och regioner åtog sig en rad motprestationer för att Ostlänken skulle byggas med den utformning som hittills har varit aktuell.
Är det ens möjligt att plocka bort stationslägen med tanke på överenskommelsen i Sverigeförhandlingen?
– Nej, inte som jag ser det.
Bakgrunden till Trafikverkets utredning är ett regeringsuppdrag om att utreda möjligheten att bygga nya stambanor för höghastighetståg hela vägen till Malmö och Göteborg, för en prislapp på högst 205 miljarder kronor.
Urban Granström anser att utredningen visar att det inte är realistiskt.
– Jag är övertygad om att regeringen kommer att göra samma bedömning. Utredningen visar att konsekvenserna av att ha en ram på 205 miljarder kronor blir alldeles för stora, säger han.
Enligt de nuvarande planerna ska Ostlänken nå Nyköping 2035. När ett enigt fullmäktige antog detaljplanen för ett nytt resecentrum i början på mars i år var samtliga politiker eniga om att det var ett historiskt ögonblick. Ostlänkens betydelse för Nyköping kan inte överskattas, sas det.