Snabbjärnvägen Ostlänken ska byggas och de fem kommunerna längs sträckan planerar och reserverar hundratals miljoner kronor för stora investeringar.
På måndag inleds förhandlingen med staten, den så kallade Sverigeförhandlingen, samtidigt som ständigt nya scenarier presenteras.
– Sverigeförhandlingen kommer hela tiden med nya inspel om stationslägen, om att utreda vidare, medfinansiering och vad som kommer att krävas av kommuner, säger Urban Granström.
Urban Granström och de övriga kommunalråden har träffat infrastrukturminister Anna Johansson (S) och kräver nu att regeringen ger besked om vad som egentligen gäller.
– Det finns tydliga beslut, två riksdagsbeslut och en nationell plan där Ostlänken finns med. Då måste det vara tydligt att det gäller, det beskedet vill vi ha, oavsett vad som kommer in från andra håll, säger Urban Granström.
Riksdagen beslutade 2012 att Ostlänken mellan Södertälje och Linköping skall byggas med start år 2017. Detta beslut bekräftades när riksdagen 2014 fastställde den nationella planen för transportsystemets utveckling för åren 2014-2025.
Tillsammans med Trafikverket pågår nu planeringen, arbetet med järnvägsplaner pågår för nästan hela sträckan. Kommunerna planerar för lokala miljardinvesteringar i nya resecentrum och lokal infrastruktur.
Samtidigt har Sverigeförhandlingen också uppdraget att planera för ett helt nytt nätverk av höghastighetsjärnvägar som binder ihop de tre storstäderna, där Ostlänken är första etappen.
Att förhandla om redan beslutade sträckor parallellt med delar där inte ens sträckningen är klar riskerar att projektet Ostlänken försenas, hävdar kommunalråden i Ostlänkenkommunerna.
– Ostlänken är ju utredd. Vi trycker på att fokus ska ligga regional trafik, som förbättrar arbetspendlingen för människor varje dag, annars går inte kalkylen ihop.
– Tågen som ska gå mellan Stockholm och Göteborg och Malmö är ju inte daglig arbetspendling utan affärsresor som inte förstärker den regionala arbetsmarknaden, säger Urban Granström.
När är kommunerna beredda att börja bygga?
– Norrköping planerar för åtgärder redan 2017 och det kan vi också göra. Vi håller på med en detaljplan för resecentrum som ska vara klar då.
– Om vi inte för det riskerar hela projektet att bli försenat, men vi vill inte sätta igång utan ett tydligt besked att fattade beslut gäller, säger Urban Granström.