Den nya Pisa-studien, som utvärderar kunskapen hos elever världen över, är ännu ett bakslag för den svenska skolan. Nu har man studerat elevers internet- och datoranvändning och kommit fram till att svenska elever, trots stor tillgång till datorer i skolorna, har dåliga IT-kunskaper.
Studien fastslår även att svenska lärare måste få större IT-kompetens som kan utnyttjas i undervisningen.
– Tittar man på Pisa handlar det mycket om hårdvara, som det finns gått om i svenska skolor, men inte om utbildning till pedagoger, menar Henrik Anängen, IKT-strateg i Nyköpings kommun.
2013 satsade Nyköpings kommun på det så kallade ett till ett-konceptet, en plan som under en treårsperiod skulle ge alla elever från årskurs fyra och ända upp till gymnasiet var sin bärbar dator. I satsningen ingick även att utbilda pedagoger i att använda sig av digitala verktyg i undervisningen.
– Redan 2012 började man med utbildning till skolledarna och 2013 började man utbilda pedagogerna, berättar Anängen.
Men beslutet ändrades och redan efter två år hade alla elever en bärbar dator och alla lärare en IT-utbildning som erbjöds av företag i samarbete med Nyköpings kommun.
– Men när det gäller utbildning till pedagoger är väldigt mycket färskvara. Det händer så mycket kring hårdvara, det pedagogiska och vilka verktyg man använder sig av, så det måste hela tiden underhållas, säger Henrik Anängen.
– Vi har sett att resultaten blivit bättre senaste året, men om det handlar om IKT eller något annat vet vi inte än.
Enligt Henrik Anängen håller kommunen nu på att ta fram utvärderingsunderlag till den del av ett till ett-satsningen som specifikt berör grundskolan. Anängen menar även att man skissar på en utvärdering av IKT-satsningen generellt sett.
Fotnot: IKT står för informations- och kommunikationsteknologi.