Valet av kort bibana på Ostlänken får följder: "De har ett särskilt ansvar"

När Skavsta flygplats, Nyköpings kommun och Trafikverket tecknar en överenskommelse om Ostlänken förbi flygplatsen vilar ett extra tungt ansvar på Trafikverket. Anledningen är valet att lägga stationen på bibanan.

Den del av Ostlänken som ingår i avsiktsförklaringen mellan de tre parterna sträcker sig mellan tågkorridorens korsning med väg 52 och väg 53, samt bibanan från strax väster om Nyköpings central upp till huvudbanan. Bibanan ska gå längs den lilafärgade sträckan i stället för att följa TGOJ-banan som är den streckade linjen.

Den del av Ostlänken som ingår i avsiktsförklaringen mellan de tre parterna sträcker sig mellan tågkorridorens korsning med väg 52 och väg 53, samt bibanan från strax väster om Nyköpings central upp till huvudbanan. Bibanan ska gå längs den lilafärgade sträckan i stället för att följa TGOJ-banan som är den streckade linjen.

Foto:

Nyköping2019-01-23 06:00

– Det handlar om att tydliggöra Trafikverkets ansvar, säger Christian Udin, ansvarig för arbetet med Ostlänken i Nyköpings kommun.

Sent i processen valde Trafikverket en ny väg för bibanan förbi Nyköpings tätort och att lägga Skavstastationen på bibanan i stället för på huvudbanan som var den ursprungliga planen. Regeringen valde att gå på Trafikverkets linje trots protester från både flygplatsen och kommunen. Men den slog också fast att Trafikverket måste ta särskild hänsyn till de negativa följder som beslutet innebär.

– De har ett särskilt ansvar att ta fram ett förslag som innebär så lite intrång som möjligt, så lite påverkan på vårt tänkta verksamhetsområde och skapa en så bra stationslösning som möjligt, säger Christian Udin.

Både kommunen och flygplatsen hade föredragit den längre bibanan intill befintliga TGOJ-banan och att ha stationen vid Skavsta på huvudbanan.

– Det handlar bland annat om att minimera järnvägens effekter, nu blir det ytterligare en järnväg.

Så när de tre parterna nu ska teckna en avsiktsförklaring ingår Trafikverkets särskilda ansvar som alltså också har formulerats av regeringen. Avsiktsförklaringen, som finns som en punkt på kommunstyrelsens dagordning på nästa veckas möte, ska också tydliggöra hur parterna ska samverka och vem som ansvarar för vad. Denna passage ligger efter i planeringen på grund av ändringen i planerna av bibanans sträckning och måste jobbas i kapp.

Ostlänken planeras nu för tåg som ska gå i som mest 250 kilometer i timmen. Beslutet fattades inte av regeringen, utan av Trafikverket som därmed måste ändra planeringen som tidigare gjordes för tåg i upp till 320 kilometer i timmen.

De nya stambanorna för höghastighetståg nämns i den 73 punkter långa överenskommelsen mellan S, MP, C och L inför den nya regeringsbildningen. Det slås fast att de ska prioriteras, men det är ännu inte klart om regeringen kommer att ha någon synpunkt på hastigheten.

– Man kan ju fundera på vad som skulle hända om de skulle ändra hastigheten igen, säger Christian Udin.

Han tror att det kan gå fortare att bygga färdigt Ostlänken om tågbanan byggs för 250 kilometer i timmen, eftersom det är en känd teknik. En bana för 320 kilometer i timmen kräver en ny och mer obeprövad teknik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!