– Vi har haft gäster hela tiden och vi har sålt öl hela tiden. Men det är klart att det hände något första juni och ännu mer första juli. Juli var den bästa månaden någonsin för oss, säger Jonas Kandefelt, delägare i Nyköping brewing company.
De lokala bryggerierna berättar om en tuff tid under pandemin. Men i samband med sommarens intåg och de lättade restriktionerna första juni och första juli, har ölförsäljningen ökat igen.
– Nu från och med juni känner vi att vi är tillbaka på samma nivåer som innan covid, säger Henrik Kihlberg, vd för Nils Oscars bryggerier.
I och med pandemin förlorade Nils Oscars bryggerier all sin export, tio procent av deras omsättning. De förlorade även stor del av försäljningen till hotell och restauranger.
– Att samhället stängde ner och att man inte visste vad som skulle hända med ölkonsumtionen, det var det jobbiga för oss. Sedan att det kom nya direktiv hela tiden för restaurangnäringen som vi är väldigt beroende av, säger Henrik Kihlberg.
Både Nils Oscars bryggerier och Nyköping brewing company har även egna restauranger som påverkades. Däremot berättar bryggerierna att försäljningen via Systembolaget var fortsatt hög och till och med ökade.
– När restriktionerna sattes in, där i början av november, var det som att dra ner en rullgardin. Det var enormt tufft, säger Jonas Kandefelt, delägare i Nyköping brewing company.
Nyköping brewing company permitterade sin personal och hade öppet två dagar i veckan från november till maj. Nu har de öppet sex dagar i veckan och fullsatt nästan varje kväll. Juli var deras bästa månad någonsin.
– Det är mycket nu. Fullt upp med både restaurangen och bryggeriet, ler Jonas Kandefelt.
Enligt branschorganisationen Sveriges bryggerier har försäljningen av öl till butiker och restaurangbranschen ökat med fem procent i juni 2021, jämfört med i fjol.
– För oss har det gått väldigt bra den här sommaren. Vi säljer mer än vi producerar just nu, säger Daniel Rosin på Södermännens Hantverksbryggeri i Gnesta.
Bryggerierna nämner, förutom de lättade restriktionerna, fint väder, turism och stora sportevenemang som fotbolls EM, som bidragande faktorer till att ölförsäljningen tagit fart. De lokala ölmärkena har även börjat säljas mer och på fler Systembolag.
– Sedan tror jag att folk har fått upp ögonen för lokalproducerade produkter också – oavsett om det är öl eller gurkor, säger Daniel Rosin.