Det är det spanska entreprenadföretaget Ohla group och deras svenska bolag OHL Sverige som får kontraktet för projektet, som har en budget på 1,7 miljarder kronor.
Så sent som förra veckan avbröts upphandlingen av den del av resecentrum som Trafikverket ska bygga, för andra gången. De bud som inkom ansågs inte uppfylla kraven från Trafikverket. OHL har varit med i båda upphandlingsrundorna, men deras bud har alltså också avfärdats tidigare.
– Det är i princip ingen skillnad mot tidigare anbud, men de har kompletterat de delar som saknades i de tidigare upphandlingarna. Det är en erfaren entreprenör och vi är väldigt glada över att vi har löst kontraktet, säger Joel Renblom som är Trafikverkets projektledare för Nyköpings resecentrum.
Bland OHL:s andra större projekt i Sverige finns exempelvis utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm.
Istället för en ny upphandling har Trafikverket och OHL landat kontraktet via ett så kallat förhandlat förfarande utan föregående annonsering vilket är en möjlighet om man inte lyckats nå en lösning via en eller flera offentliga upphandlingar, berättar Joel Renblom.
– När vi hade gått igenom buden och inget av dem uppfyllde de obligatoriska krav vi hade, så har vi tittat på alternativa lösningar. Det är ett arbete som har tagit några veckor eftersom det är så viktigt att vi kommer igång med entreprenaden, säger han.
Ansvaret för byggnationen av Nyköpings resecentrum är uppdelat mellan Nyköpings kommun och Trafikverket.
Trafikverkets del, och det som ingår i OHL:s kontrakt, innefattar byggnation av hela järnvägsanläggningen med tre kilometer räls, och hela stationsområdet med bland annat passager under järnvägen, två entrébyggnader samt ombyggnad av plattformar.
Plus en ny bussterminal, bron Hemgårdspassagen och ett cykelparkeringshus. De tre sistnämnda delarna projekteras och ska senare ägas av kommunen.
Kommunen ska i sin tur bygga nya lokalgator, inklusive breddning och sänkning av Brunnsgatan, och bygga parkytor samt ett antal andra funktioner kring resecentrum.
OHL påbörjar byggnation senare i höst och förväntas vara klara med deras delar i slutet av 2027. Helt klart ska resecentrum vara under 2028.
– Nästa steg för vår del är att börja planera för produktionsstart tillsammans med OHL och efter sommaren är tanken att vi går igång med produktionen. Men exakt tid för det går inte att säga idag, säger Joel Renblom.