Var fjärde rektor i Nyköping har slutat

Under tre år har var fjärde rektor i Nyköpings kommunala skolor lämnat sin tjänst. – Läget är väldigt tungt, säger Bengt-Göran Thorselius, ombudsman för Svenska skolledarförbundet.

NYKÖPING2015-12-12 07:14

Sedan 2013 har 25 procent av rektorerna slutat, några med pension, andra har lämnat sina tjänster.

– Det finns nog de som kopplat sin uppsägning till arbetssituationen. Rent allmänt är läget väldigt tungt, säger Bengt-Göran Thorselius.

Han har själv arbetat som rektor sedan 1993, senast på Långbergsskolan i Nyköping. I dag har han pensionerat sig från rektorsjobbet, arbetar som ombudsman på deltid, och vittnar om ett allt hårdare tryck på skolornas ledare.

– Det har blivit mycket administrativa uppgifter, mycket som ska lämnas in och redovisas, både till kommunens politiker och tjänstemän och till Skolinspektionen.

Arbetsmiljöverket har konstaterat att rektorer och skolledare i Nyköping har en pressad arbetsmiljö. Det är svårt att få tiden att räcka till, många talar om fastighetsfrågor tar mycket av arbetstiden.

Nyköpings kommun är inte unik, det är likadant över hela Sverige, enligt Bengt-Göran Thorselius.

– Vårt fackförbund har koll på hela landet. Det har blivit oerhört mycket mer att göra så att rektorer behöver i dag ett administrativt stöd, säger han.

Bengt-Göran Thorselius hänvisar till skollagen, som bland annat reglerar ansvar och mandat för skolans ledning.

– Den är viktig att följa.

Där slås fast att rektor har mandat att anställa personal.

– Så är det inte i verkligheten i Nyköping. Det måste förbättras. Skollagen är viktig att följa och jag tycker, liksom vårt förbund, att politiker måste ta mer ansvar för att lagen följs.

För några år sedan drog Nyköpings kommun in rektorernas möjligheter att anställa personal. Det var i samband med att skolans förvaltning, division Barn, utbildning och kultur, drogs med stora underskott. Alla anställningar skulle då godkännas av dåvarande divisionschefen Krister Pettersson.

– Naturligtvis ska rektorn samspela med HR-representanter och skolchef, det är ju självklart. Men rektorn måste ha möjlighet att anställa och sköta enhetens verksamhet.

Rektors viktigaste uppgift är att vara en pedagogisk ledare för hela skolan. Att skapa en miljö och en laganda och stötta sina medarbetare för att det ska bli så bra som möjligt, tycker Bengt-Göran Thorselius.

– Den rollen får man inte pruta på, men i dag kommer den i andra hand i Nyköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om