Vårdmiss: Nyköpingskvinna gick med benbrott ett år

En 79-årig kvinna sökte vård efter att ha vrickat foten. Ett år senare blev det operation – vårdcentralen hade missat att fotleden var bruten.

Anmält till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Anmält till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Nyköping2020-11-04 11:50

Det var i augusti i fjol som kvinnan sökte sig till Ekensbergs vårdcentral på grund av att hon fått ont i vänster fotled efter en vrickning en vecka tidigare. Patienten fick allmänna råd och upplevde två veckor senare vid samtal med sjukgymnast att foten kändes bättre.

Ytterligare kontakter mellan patient och vårdgivare skedde och vid kontakt några månader senare uppgav patienten att foten blivit mer och mer sned. Vid ett läkarbesök två dagar efter konstaterades detsamma, vilket ledde till röntgenundersökning som visade en dubbelsidig fotledsfraktur. När operation skedde vid Akademiska sjukhuset var det den 13 augusti i år, alltså ungefär ett år efter första kontakten med vårdcentralen.

– Sådant här vill vi inte ska hända, så klart. När en allvarlig skada händer, då tittar vi på hur vi hade kunnat göra det annorlunda, menar Gustaf Nälser, verksamhetschef vid Ekenbergs vårdcentral.

Han konstaterar att här hade man att göra med en patient som påtalat förbättring hos sjukgymnast, varför man inte skickat röntgenremiss. Nu har man dock ändrat arbetssättet i denna fråga när det gäller äldre patienter och Nälser konstaterar att coronan också kom i vägen för snabbare operation.

– Vi har haft jättebra samtal med patienten som nog är förnöjsam med vårt agerande efteråt, även om hon är så klart är missnöjd vilket vi också är, men misstag som dessa lär vi oss av, säger Nälser, som gläds över att kvinnan ska vara på bättringsvägen efter operationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!