Däckbytartiderna är nu igång, och senast 1 december måste däcken vara på vid vinterväglag. Inne i verkstan på Ingers däck byter Jennie Franzen och Oskar Wallner däck på en elbil som har lyfts upp.
– Det här är en av de snällaste modellerna. Den här är inte så farlig med batteripaketen, men det sticker ner lite grann så man får lägga upp lite extra kuddar, säger Oskar Wallner.
Att lyfta en elbil på fel sätt kan få katastrofala följder.
– Framförallt är det viktigt hur man lyfter upp en elbil. Det är noga med eventuella lyftpunkter, alltså där det är tänkt att lyftanordningen ska placeras. I vissa modeller är batteriet interagerat i bilens konstruktion. Då kan det vara svårt att se var man kan lyfta bilen, säger Oskar Wallner.
På däckfirman är man väl informerad om problemen.
– Vi vet om problemet. Lyfts bilen upp på fel sätt trycks batteriet sönder och det kan bli riktigt allvarliga skador, så som kortslutningar i batteriet, säger Oskar Wallner.
Inför vinterns hjulskifte varnar branschorganisationen Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) om vikten av att elbilar lyfts rätt. Om batteriet skadas kan bilen på sikt börja brinna. Det finns två kända incidenter, men det kan finnas fler.
– Den ena verkstaden lyfte upp bilen i batteriet. Och den andra lyfte i trösklarna på bilen och knäckte batteriet. Har man otur så blir det kortslutning i batteriet och den börjar brinna. Vi har varit med om att bilen börjar brinna efter tre veckor, säger SFVF:s ordförande Bo Ericsson.
Han menar att man måste vara noga när man gör ett hjulskifte själv eller på ett företag.
– Får man en kortslutning i batteriet och får en termisk rusning då går det väldigt fort. När bilen brinner kommer den upp i temperaturer på 1 500 grader. När litiumbatterierna brinner bildas vätefluorid. Den är väldigt hälsovådligt, den penetrerar huden och fräter sönder ögonen, säger Bo Ericsson.
Både bland bilägare och hos vissa verkstäder saknas kunskap om hur man lyfter en elbil på rätt sätt inför ett hjulbyte.
– Det här är ett nytt problem för oss i branschen, men takt med att vi får fler elbilar så ökar risken för den här typen av problem. Många som köper en elbil får information hur man gör ett däckbyte. Men det är många pop up-verkstäder som inte vet hur man lyfter på rätt sätt, säger Bo Ericsson.