Vegetarisk mat säljer som aldrig förr

Planksteken får räkna med att ge plats åt annat på grillen i sommar. På City Gross i Nyköping går försäljningen av vegetariska produkter spikrakt uppåt när allt fler väljer köttfria alternativ.

NYKÖPING2016-07-30 06:00

För något år sedan hade City Gross en hylla med vegetariska kylvaror. I dag kan Nyköpingskunderna välja från en hel sektion med köttfria alternativ till hamburgare, korv och ost.

– Vi ser en kraftig ökning av både utbudet och försäljningen när det gäller vegetariska produkter, säger butikschef Kenneth Johansson.

Han tror egentligen inte att vegetarianerna och veganerna blivit så många fler, utan att många i dag vill minska på sin konsumtion av nöt- och fläskkött.

– Jag tror inte att det här är en övergående trend. Det handlar om att konsumenterna mer medvetet gör de här valen av miljö- och hälsoskäl. Vi ser ju att även försäljningen av ekologiska varor ökar rejält.

Siffrorna går igen i alla butiker. Kedjorna Willys och Hemköp har ökat sin vegetariska försäljning i landet med närmare 40 procent på ett halvår och Ica har ökat sitt vegosortiment med nästan 200 procent det senaste året.

– Vi gjorde nyligen en Sifoundersökning som visade att mer än var tredje svensk äter vegetarisk mat en eller flera gånger i veckan, säger Claes Salomonsson som är presschef på Axfood.

Den nya trenden är att vara "flexitarian", konstaterar han – alltså att medvetet välja att äta mer grönt och mindre kött, fisk och kyckling.

– En annan förklaring är förstås det allt bredare utbudet, samt att man i dag gör veggokött som ser ut precis som vanliga köttbullar, korvar och burgare, säger Claes Salomonsson.

På Coop Forum i Nyköping har man de senaste åren medvetet jobbat på att bredda och öka det veganska utbudet.

– Jag är själv vegetarian och extra intresserad av den här maten men i första handlar det naturligtvis om att ta in varor som gör att vi är attraktiva för kunderna, säger Marie-Louise Sahlin som är säljchef för kolonialutbudet på Coop Forum i Nyköping.

Hon har fyllt på hyllorna framförallt med sojaprodukter, allt från vegetarisk korv och pastejer till färdigrätter, och konstaterar att det inte bara är övertygade vegetarianer som ligger bakom den ökande efterfrågan.

– De här varorna passar bra även för laktos- och mjölkintoleranta och för dem som bara vill minska sitt köttätande. Även efterfrågan på ekologiska varor ökar stort, och jag tror att den trenden kommer att hålla i oss. Konsumenterna har blivit medvetna och tänker mer på miljön i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!