Mitt i myllret av porschar, segways och värstingbåtar är de gamla motorcyklarna en historisk liten oas, på årets upplaga av Sörmlands motorsalong. Motorcykelhistoriska klubben är ditbjudna för att sprida kulturhistoria.
– De andra här på mässan är här för att sälja bilar, men vi är bara här för att visa upp våra motorcyklar, säger Tommy Hoberg, ordförande.
Med sig har de tagit fyra motorcyklar från mitten av förra seklet. En av hojarna är medlemmen Stefan Svalls.
– På somrarna åker vi i klubben tillsammans med motorcyklarna. Några mil i taget, säger han.
Dessutom visar de ett fordon som vid första anblicken kan se ut som en vanlig tandemcykel, men som vid en närmre titt visar sig vara en moped. Eller snarare, en cykel med motor på.
– Så här såg de första mopederna ut, säger Tommy Hoberg. Han fortsätter:
– En besökare här på mässan kom till oss och berättade att hon åkt på familjesemester ner till Skåne på en sådan där moped på 50-talet.
Och det är tydligen just det som det främst handlar om vid motorcykelhistoriska klubbens monter på mässan: Igenkännande och nostalgi.
– Det är så många som kommer fram och säger, en sådan där motorcykel hade jag när jag var ung, säger Tommy Hoberg.
– Det var när man skaffade familj som tiden med motorcyklarna kom bort. Men jag tog upp intresset som pensionär, berättar Stefan Svall.
De är glada över att klubben fått komma till Sörmlands motorsalong. Motorcykelvärlden står nämligen inför en utmaning:
– Fler måste börja köra motorcykel. Sedan mc-körkortet blev något man måste ta separat, är det färre och färre som börjat köra.