– Syftet är främst att öka trafiksäkerheten, säger Tommy Carlsson som är verksamhetschef för gata, park, hamn inom Nyköpings kommun.
2017 var arbetet med att bygga om Västra viadukten färdigt, med ny rondell på Järnvägsgatan och ny överfart för fotgängare och cyklister uppe på Västerleden, bland annat. Sedan dess har synpunkterna varit många, framförallt gällande säkerheten vid övergångsstället, vilket har märkts på SN:s insändarsidor inte minst.
Nyköpings kommun vill nu bygga om Västerleden vid viadukten för att förbättra säkerheten. Man har ansökt om och nyligen fått beviljat statlig medfinansiering om projektet blir av. Tommy Carlsson berättar att det finns önskemål om två åtgärder.
– Tanken är att vi ska bygga bort gång- och cykelöverfarten helt och leda den trafiken till den gång- och cykelbana som finns under viadukten idag. Det har varit en del incidenter på platsen och det här är en säkerhetsåtgärd så att de ska slippa korsa vägbanan.
Samtidigt som fotgängare och cyklister leds om till tunneln vill man även förbättra framkomligheten på viadukten för bilister.
– Planen är att bygga om till tvåfiligt över viadukten i riktning ut från staden, på så sätt får vi ett bättre trafikflöde. Men det handlar inte om att bygga om bron, klargör Tommy Carlsson.
Han poängterar att inget är beslutat än. Statligt bidrag är som sagt beviljat, men ärendet ska sedan avhandlas i kommunstyrelsen innan nästa steg kan tas.
– Vi hoppas att det tas upp av kommunstyrelsen i juni, så att vi kan börja titta på projektering efter semestrarna.
30 november 2021 ska arbetet vara färdigt enligt överenskommelsen mellan kommunen och Trafikverket. Enligt en första beräkning kommer det att kosta 2,5 miljoner att genomföra och Trafikverket står då för 50 procent av kostnaderna och kommunen för resten.
– Det är vår grova bedömning som togs fram när vi gjorde ansökan till Trafikverket, sedan får vi se i projektering och upphandling var siffran landar någonstans.
Vad tänker du om att viadukten kan komma att byggas om efter bara tre år?
– Egentligen inte någonting, det gjorde innan min tid och det byggdes utifrån hur bedömningarna gjordes då. Så jag vill inte ha några synpunkter på tidigare beslut, säger Tommy Carlsson.