– Det kommer en ny lagstiftning som gäller från och med årsskiftet där det krävs att kommuner har en bättre förutsättning att kartlägga kunskaper som nyanlända elever har med sig, säger Samanthi Al-Dhaheri, integrationssamordnare på Nyköpings kommun.
Poängen med en sådan kartläggning, förutom att ge varje nyanländ elev en så bra skolgång som möjligt, är att erkänna dem kunskaper som barnen redan hunnit tillskansa sig sedan tidigare.
– Det handlar om hur man ser på eleverna. Visst har många av dem trauman, men de vill fokusera på skolgången och många av dem har haft ganska högt tempo i skolan, säger Al-Dhaheri.
– Det är viktigt att man fokuserar på deras kunskaper. Styrkorna är deras skolbakgrund och livserfarenheter.
I samband med den nya lagstiftningen kommer Skolverket också komma ut med ett kartläggningsmaterial i tre delar. Först kartläggs varje elevs bakgrund och erfarenheter, sedan litteracitet och numeracitet och sist – i en än så länge inte obligatorisk tredje del – kartlägger man elevens kunskaper i varje enskilt skolämne.
Hur fördelar man sedan eleverna till Nyköpings olika skolor?
– Vi kikar nu på hur vi ska göra detta på ett bra sätt. Det handlar också om att kvalitetssäkra med kompetent personal på skolorna, svarar Al-Dhaheri.
Sedan Nykomsten startades i våras har flyktingsituationen i världen förändrats rejält och någon exakt prognos för hur många fler nyanlända elever som kommer komma till Nyköping har man inte i dag.
– Det är väldigt svårt att räkna på det, men tittar man på Migrationsverket prognoser så ökar det hela tiden jämfört med förra årets siffror, säger Samanthi Al-Dhaheri.