"Viktigt att inte stirra sig blind på tekniken"

Joacim Svensson, projektledare Centrum för Nästa Generations Lärande på Högskolan i Dalarna, tycker att det är viktigt att börja i rätt ände.

NYKÖPING2013-10-31 07:09

Vilka är skolans tekniska utmaningar i dag?

– Oavsett vilket verktyg eller nätverk man väljer att använda är det viktigaste att från första början veta varför. Risken är annars att man först stirrar sig blind på teknik och sedan börjar tänka på pedagogik.

Hur är synen på teknik i skolan?

– Överlag positiv. Det finns oändligt mycket mer man kan göra än med bara papper och penna. Lärare och elever kan samarbeta både i klassrum och på helt andra ställen i världen, situationer som är omöjliga inlåsta mellan fyra väggar. I Sverige finns inte samma politiska stöd som i till exempel Norge via Utbildningsdepartementet. I Sverige jobbar vi i politisk uppförsbacke.

Vilka förändringar kommer digitaliseringen föra med sig?

– Förespråkarna menar att det blir mindre viktigt att fylla elever med fakta och årtal, information som de kan hitta på några sekunder. I stället är det viktigare att förbereda dem på ett samhälle där elever förväntas kunna söka information själva och träna på att förhålla sig kritisk till källor. En slags digital kompetens där lärarnas roll blir mer av handledare i formandet av ett modernt samhälle. Man får inte glömma bort att lära elever se sammanhang och förstå helheten i informationen de söker.

– Överlag handlar det om att verkligheten i och utanför klassrummen ska skilja sig åt så lite som möjligt. Svensk skola ligger tyvärr långt efter om man jämför med hur vår vardag ser ut. Hälften av Sveriges fyraåringar växer upp med internet och ständig information runt omkring sig som en naturlig del av vardagen. Därför blir det en krock när både elever och lärare är jättevana vid datorer, läsplattor och mobiler och sedan kommer till en skola där ingen utnyttjar verktygen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om