– Mitt tålamod är slut nu! Varenda sommar har det varit så att de inte kommer. När man ringer och frågar får man som svar att de kommer nästa gång, säger Viktoria Ek.
I över tio år har hon bott i sin villa på landet, strax utanför Nyköping. Och varje sommar uppstår samma problem med sophämtningen. Sophämtningen uteblir och soptunnorna blir överfyllda – något som både lockar till sig skadedjur, luktar illa och känns som en sanitär olägenhet, enligt Viktoria.
När SN träffar Viktoria har hon på förmiddagen haft kontakt med tekniska divisionen i Nyköpings kommun – de som ansvarar för renhållningen – och en sopbil kom på eftermiddagen och tömde hennes tunnor. Då hade det gått fyra veckor, inklusive flera påtryckningar, sedan den senaste tömningen. Soporna ska hämtas varannan vecka.
I den kontakt Viktoria haft med personer inom renhållningen får hon förklarat för sig att problemen har sin grund i att det råder personalbrist.
– Det här måste vara värre än barnmorskekrisen. Jag är själv barnmorska och kan jämföra det med sopåkarna, det här måste vara tio gånger värre. På kvinnokliniken får vi i alla fall in personal, men här verkar det ju inte finnas personal för att åka och tömma en enda gång på en månad.
Ett annat problem Viktoria upplever är sättet renhållarna kommunicerar med abonnenterna.
– Det är så jäkla dåligt att de lägger lappar vid soptunnan. Det är inte långt till huset, de kan komma upp och knacka på dörren, säger hon.
På lapparna har hon uppmanats att klippa buskar för att renhållarna inte ska repa lacken på lastbilen. Men trots att buskarna klipptes tömdes alltså inte soporna, berättar Viktoria Ek.
Emelie Nylund är renhållningschef på Nyköpings kommun och förklarar att tömningar av sopor oftare missas på sommaren då det är många vikarier i organisationen.
– När vi får in ett samtal om en missad hämtning så försöker vi lösa det så fort som möjligt. Samtidigt försöker vi ta det när vi har en bil i området om det inte är väldigt akut.
Vidare förklarar hon att ett nytt system håller på att implementeras för att bygga bort risken att missa tömningar.
– Alla bilar kommer inom ganska kort få datorer där man kan se exakt vilka kärl som ska tömmas en specifik dag. Det kommer att underlätta för de som kommer in som vikarier.
Lapparna som lämnas vid soptunnan är ett sätt att effektivisera det administrativa arbetet.
– Vi upplever att det har fungerat bra, säger hon.