Vill se åtgärder i korsning: "Utfarten är trafikfarlig"

Två bilister krockade förra veckan. Nu höjs röster på nytt för att förbättra säkerheten i korsningen mellan Nävekvarnsvägen och riksväg 53 – både på kort och lång sikt.

"Utfarten är trafikfarlig och det har varit känt sedan lång tid tillbaka", menar Lars Waern, ordförande i Föreningen utveckling Nävekvarn.

"Utfarten är trafikfarlig och det har varit känt sedan lång tid tillbaka", menar Lars Waern, ordförande i Föreningen utveckling Nävekvarn.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2020-06-24 12:40

En av förarna missade väjningsplikten och smällde in i en annan bilist vid korsningen mellan länsväg 511 (Nävekvarnsvägen) och riksväg 53. Olyckan förra veckan var långt ifrån den första och Lars Waern, ordförande i Funq (Föreningen utveckling Nävekvarn) beskriver utfarten från väg 511 som farlig.

– Folk som bor här vet hur man ska agera, men samtidigt är det ju väldigt många som åker långt för att besöka golfklubben eller besöka Tunabergshalvön av andra anledningar. Och då är inte alla på det klara med vad som gäller i korsningen.

För ett antal år sedan gjordes flera förändringar på riksväg 53 för att öka trafiksäkerheten vid korsningen, bland annat med en egen påfartsfil för trafik in mot Nyköping.

Men riskmomenten i den riktningen är fortfarande flera, anser Lars Waern. I korsningen möts trafik från fyra håll.

Det gäller dels att hålla koll på trafiken mellan Nyköping-Oxelösund i båda riktningar, dels på trafiken som svänger av mot Nävekvarnshållet från riksväg 53 och slutligen på den eventuella trafik som kommer från verksamhetsområdet mitt emot utfarten.

undefined
Korsningen mellan riksväg 53 och länsväg 511.

– Det är en korsning som heter duga. Utfarten är trafikfarlig och det har varit känt sedan lång tid tillbaka, då bör kommunen och länsstyrelsen ta tag i det tillsammans med Trafikverket.

70 kilometer i timmen gäller på 53:an vid korsningen, i det korta perspektivet hoppas Funq att hastigheten på vägen sänks.

– Den snabbaste åtgärden man kan göra är att sänka till 50 kilometer i timmen, det är stor skillnad om en trafikolycka skulle inträffa i 70 respektive 50 kilometer i timmen.

– Den bästa lösningen på lång sikt är det som står i förslaget till översiktsplan, med en planskild korsning. Men det sker kanske först 2040.

undefined
Lars Waern, ordförande i Föreningen utveckling Nävekvarn.

Som SN tidigare har skrivit om planerar Nyköpings kommun för den helt nya trafikplatsen Arnölänken, som ska binda samman Arnöleden och riksväg 53 med en bro. I förslaget till ny översiktsplan fram till år 2040 ska Arnölänken även kopplas samman med länsväg 511.

– Vi har lämnat in synpunkter på översiktsplanen. Det står att kommunen vill avlasta vägen från Arnö in till centrala Nyköping genom att bygga bro över TGOJ-banan och att man då kan tänka sig att göra något åt väg 511, vi anser det ska vara tvärtom. Korsningen på 53:an behöver åtgärdas först. Därefter kan man tänka sig att det byggs bro till Arnö.

Karta: Nyköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!