Hon flyttar lite på soffkudden bredvid och rättar till tyget. Jenny Dingertz säger att hon är detaljfixerad.
– Hela gästupplevelsen avgörs av de små detaljerna. Det kan vara hur det funkar med parkering, entrén, hur man checkar in, om potatisen är kall eller om det saknas en handduk på rummet.
I två månader har Jenny Dingertz varit vd på Nyköpingshotellet Sunlight. Det märks att hon trivs i rollen.
Var du nervös innan du tillträdde?
– Det är klart att det är mycket tankar, det är pirrigt och spännande, men det går inte att jämföra med mig för 30 år sedan.
Jenny Dingertz är trygg i sig själv. Bra ledarskap är att skapa en personlig trygghet hos sina medarbetare så att de känner sig trygga på sin arbetsplats, menar hon.
– När jag kommer som ny chef så vet jag om den oro som det gänget jag kommer till har. Vem är det? Hur är hon? Där är mitt största mål initialt att skapa en tillit för min person. Att det jag säger, stämmer med verkligheten.
– Ärlighet varar längst. Ibland kan sanningen vara lite obekväm, men i längden är det bättre att vi pratar öppet. Det kan jag sakna ibland, att människor inte pratar med varann – på riktigt.
Senast arbetade hon som vd för hotell- och restaurangverksamheten Öster Malma, men andra positioner i branschen är inte främmande:
– Jag har varit och nosat på allting och det tror jag är en styrka. Man har en större förståelse för vilka utmaningar andra har i sitt arbete.
De som arbetar med städningen och diskningen är hotellets stora hjältar, tycker Jenny Dingertz.
– De säkerställer att det flyter på, för alla är beroende av dem. Fungerar inte städningen eller disken inom hotell- och restaurangbranschen, fungerar ingenting. Jag blir alltid intervjuad, men jag tycker att det är medarbetarna som gör jobbet.
– Jag brukar säkerställa att alla som jobbar i till exempel receptionen eller nära gäster, har provstädat. De måste känna på hur tungt det är och ha förståelse för vad det innebär.
Nyligen blev hotellets spa utbyggt – något som vd:n är mycket glad över. Vad utbyggnaden kostar, vill hotellet hålla för sig själv.
Bolaget Sunlight hotel conference and spa ökade i fjol omsättningen med 2,1 procent, till 68 miljoner kronor. Rörelseresultatet sjönk dock med drygt sex miljoner kronor, till cirka 1,9 miljoner.
– Man har fått ökade kostnader på förbättringsåtgärder, som renovering, säger Jenny Dingertz.
Den nya vd:n har ett stenhårt uppdrag framför sig:
– Man måste alltid vara på tårna. I besöksnäringen är det alltid små marginaler.
Jenny Dingertz ser även en annan ekonomisk utmaning: Kostnadsökningarna på till exempel mat, personal, el och vatten är större än de prisökningar man kan göra på till exempel hotellfrukosten.
Vad är det som säger att utvecklingen med minskad lönsamhet inte fortsätter?
– Det är ju att vi gjort den här satsningen på spaet bland annat, som gör att vi får mycket mer gäster. Vi märker bara nu under höstlovet att vi har fler gäster än förra året. Och det är kopplat till bad, aktiviteter och event. Att vi försöker vara aktuella för alla.
Att vara vd innebär ett stort ansvar, men konsten att varva ner tycks Jenny Dingertz besitta väl. Hon tar promenader med hunden Gino i Ripsa där hon bor, och umgås med barnbarnet Lion.
– Jobbet tar ganska stor plats i mitt liv, men det som är skönt nu är att jag kan sortera det här mycket mer. Jag stressar inte upp mig på ett osunt sätt, det gjorde jag när jag var yngre. Jag var nästan gränslös i hur mycket jag jobbade för att det var så himla roligt.