De elcyklar som hemtjänsten i Nyköping började använda för ett år sedan kallas Vässla Bike. Fordonet beskrivs som en blandning av en cykel, moped och kickbike.
– Jag tycker det är positivt. Utöver att det är bra för miljön, så sliter inte personalen ut sig på samma sätt som med en vanlig cykel, säger Marie Sjöström, en av enhetscheferna för hemtjänsten på Nyköpings kommun.
Kommunens mål är att minska antalet bilar som används i verksamheten. Därför har elcyklar köpts in till hemtjänst och barnomsorg för att få bort beroendet av bilresor.
– Vi började med dem i höstas, så vi har inte hunnit lära alla än. Men idag är det cirka 50 procent av personalen här som åker dem ibland, berättar Lise-Lotte Rådstam.
Elcyklarna har för nuvarande ersatt två av fem bilar inom hemtjänsten. Men att byta ut bilarna helt är inte möjligt.
– Vi har ju brukare även utanför stan, dit måste personalen ta bil, säger Rådstam.
Förutom att elcyklarna spar på både miljön och personalens kroppar, ser både Marie och Lise-Lotte ytterligare en positiv aspekt. När personalen skippar bilen i centrum, behöver de inte heller leta efter en parkeringsplats.
– Parkering kan ju vara svårt att hitta i stan, så det spar massa tid, säger Rådstam.
Sjöström lyfter även det positiva i att kunna rekrytera personal som inte har tagit körkort.
För att få köra en sådan elcykel måste personalen gå en kurs i både praktik och teori. På hemtjänsten i Oppeby är det Johanna Hedlund som fått ansvaret att utbilda personalen.
– Vi har gjort en risk- och konsekvensanalys innan. Exempelvis är det obligatoriskt att föraren har hjälm och varselväst på sig. Det kan även vara svårt för korta att köra elcyklarna, eftersom det inte går att justera sätet, berättar Rådstam.
I nuläget finns inga planer på att köpa in fler elcyklar. Anledningen är att det är för tidigt att utvärdera hur det funkat. Men planen framåt är att lära fler av personalen att köra elcykeln, nu när gatorna blir sopade och vädret bättre.
Att köpa en Vässla Bike kostar runt 20 000 och är formgjuten. Det innebär att den inte har lika många lösa delar som exempelvis en cykel, och därför håller längre. Den elcykeln som syns i bild har vid tillfället kört cirka 37 mil.