Vrena lyfts fram i turismkampanj – ska sälja Sverige

Den gamla bruksorten Vrena marknadsförs nu i länder som Tyskland, USA och Frankrike. Genom satsningen hoppas Visit Sweden locka fler turister till Sverige.

Under sommarsäsongen kan turisterna kan ta en tur med ångslupen Munter eller koppla av på fiket. Och Vrena har mer att erbjuda än så, säger Gerhard Georgsson.

Under sommarsäsongen kan turisterna kan ta en tur med ångslupen Munter eller koppla av på fiket. Och Vrena har mer att erbjuda än så, säger Gerhard Georgsson.

Foto: Roger Sundberg

Nyköping2021-12-04 11:45

– Oj, vad häftigt, utropar Vrenabon Barbara Bergstedt.

Hon har precis kommit till Vrena lanthandel för att köpa lite mat. Men när hon får höra om kampanjen tar hon sig ändå tid att stanna till ett ögonblick.

För även om det kanske var oväntat att Vrena skulle dyka upp i en internationell turismkampanj, så finns det mycket att berätta – orten har nämligen mycket att bjuda på.

– För en turist är nog naturen med allt vatten den största behållningen. En hel del tyskar har redan hittat hit med sina kanoter. Men de får gärna blir fler, säger hon.

undefined
Sammanhållningen i Vrena är stor och orten har levt upp sedan man fick tillbaka sin skola och sin landhandel, berättar Janne Andersson, Birgit Huggsén och Barbara Bergstedt.

För många sörmlänningar är nog Vrena mest känd som en plats man passerar när man åker 52:an mellan Nyköping och Katrineholm. Trots det har nu alltså Visit Sweden fått upp ögonen för den gamla bruksorten – märkligt nog tack vare Ikea.

Kampanjen, som beräknas nå över 20 miljoner människor i hela världen, marknadsför nämligen orter vars namn också återfinns på varor som möbeljätten säljer. Visit Sweden vill återta dessa namn och lyfter en plats i varje region: Bolmen i Kronoberg är till exempel inte enbart en toalettborste. Och Vrena är inte enbart en bänkskiva.

Nyköpings turistchef Erik Lindhe uppskattar kampanjen – och tycker att Visit Sweden har träffat helt rätt när man lyfter fram Vrena.

– En del av de orter som lyfts fram i kampanjen kanske inte är några utpräglade besöksmål, men det är Vrena. Orten har en fantastisk natur, spännande butiker med lokalt producerat mat och inte minst ångslupen Munter, som tar turister med ut på Hallbosjön, säger han.

undefined
Turistchef Erik Lindhe uppskattar kampanjen – och tycker att Visit Sweden har träffat helt rätt när man lyfter fram Vrena.

Gerhard Georgsson har bott i Vrena sedan 1975. En gång i veckan brukar han och ett tiotal andra Vrenabor värma sig i bastun som står ett stenkast från bryggan där ångslupen Munter ligger under sommarhalvåret. Han är själv medlem i föreningen Ångslupen Munters vänner.

– En hel del tyskar har redan hittat hit. För dem är Vrena rena rama landsbygden. De brukar säga att det är så tyst här. Själv tycker jag att det är ganska mycket liv, säger han.

 Vad tänker du på då?

– Det finns ett väldigt engagemang i Vrena. En gång i tiden var vi utan skola, affär och bensinmack. Allt det där har vi i dag, tack vare alla engagerade människor här.

– För turisterna är nog naturen den stora behållningen. För oss som bor här är sammanhållningen minst lika viktig, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!