Yngve Bjurgert har bott 30 år i området Nöthagen. Han står vid villan nedanför lasarettet. Blötsnön har klätt trädgården i vitt.
För det Nöthagen han flyttade till från Småland fanns inte de planer som nu realiseras. Området ska utvecklas från att till största delen varit ett industriområde, med bland annat slakteriverksamhet, till bostads- och butiksområde samt skola med nära anknytning till nya resecentrum och bibanan till stora järnvägsprojektet Ostlänken.
– Det kommer betyda så kolossalt med folk här när 1 600 nya bostäder ska byggas. Det betyder att närmare 5 000 personer till ska bo här, säger Yngve Bjurgert.
Som ett led i utvecklingen av området ska Blommenhovsvägen utvecklas till en förbindelse till Hemgårdens industriområde, som idag innehåller flera bilförsäljare, och E4.
Från Blommenhovsvägen nära E4 ska en bro byggas över järnvägen till Hemgårdens industriområde, för vidare anknytning till påfarten till E4 eller väg 53 till Oxelösund. Bron och passagen ska även ha plats för cyklande och gångtrafikanter.
– Det kommer bli enormt med trafik på Blommenhovsvägen, säger Yngve Bjurgert.
En nästan 60-procentig ökning av trafiken kan det bli enligt kommunens beräkningar.
Yngve Bjurgert är inte ensam om att ha synpunkter.
Flera boende har till Nyköpings kommun sagt sitt. En bostadsrättsförening oroas över att Hemgårdsvägen även kommer att utvecklas till en genomfartsled. Andra anser att med ökad trafik kommer bullernivån också öka.
Skälet till Hemgårdspassagen via Blommenhovsvägen är bland annat att avlasta Brunnsgatan, den väg som går förbi sjukhuset mot centrum, förklarar kommunalrådet Urban Granström (S).
– Och för framtida utveckling av Dammgruvan (området vid Nya kyrkogården och Stigtomtavägen, red anm), säger Urban Granström.
Ett annat skäl till Hemgårdspassagen är att avleda trafik som till exempel ska till Oxelösund eller Arnö från centrum. Dessutom ska passagen binda samman staden eller framför allt Hemgården och Nöthagen.
Kostnaden för Hemgårdspassagen, exklusive markinlösen, beräknas till 94 miljoner kronor. En markinlösning genomförde Nyköpings kommun i fjol. Då betalade man 18 miljoner till Mullhyttans utvecklings AB, med huvudman Håkan Sidén.
Trafikverket ska stå för 14procent av kostnaderna.
Själva bron och passagen ska stå färdig, om allt går som planerat, till årsskiftet 2025–2026.