2017 – Trafikverkets förslag på hur spåret ska dras genom Nyköpings kommun presenterades under våren. Järnvägsplan i Trosa kommun ställs ut för granskning till hösten. Till hösten ställs också planen för resecentrum i Nyköping ut för granskning.
2018 – I januari ställs planförslaget för resecentrum i Nyköping ut för granskning. Under året ska mer detaljer presenteras om spårdragningen, exempelvis bullerskydd och exaktare profilläge, det vill säga om spåret ska gå på bank, bro eller i skärning. Ett andra öppet hus hålls för de olika sträckorna i Nyköping.
Järnvägsplan för Trosa fastställs.
2019 – Tågplanerna i Nyköping (fyra stycken) ställs ut för granskning.
2020 – Tågplanerna för Nyköpings kommun fastställs.
2021 – Byggstart i Nyköping
2028 – Enligt ursprunglig plan ska de första snabbtågen rulla på Ostlänken. Men Trafikverket har föreslagit en senare tidplan där Ostlänken inte blir klar förrän i början av 2030-talet. Återstår för regeringen att ta ställning till Trafikverkets förslag.