Hushållsgruppen i Nyköping och Kvists elektriska i Oxelösund byter varumärke. Inom kort kommer de nya skyltarna upp i affärslokalerna som just nu skyltas om till Elon-butiker.
De två fackhandelskedjorna tillhör samma koncern och har tillsammans över 400 butiker runt om i Sverige. Huvudkontor och centrallager finns i Örebro och satsningen ingår i en varumärkesstrategi som ska göra Elon till förstamärke med hårdare marknadsföring. Kedjan är huvudsponsor i Melodifestivalen och syns bland annat i tv-reklam.
Nu ryker den gula fasadfärgen som suttit sedan Kvists elektriska flyttade in i sina så nybyggda lokaler i Oxelösund på 80-talet.
– Kåken har sett likadan ut sedan vi byggde den, så vi tyckte det var läge att passa på att måla om den i en ny färg, säger delägaren Hans Kvist, vars far grundade företaget i slutet av 50-talet.
Så snart bygglovet gått igenom kan de nya skyltarna komma upp. Trots ommålningen kommer kunderna att känna igen sig.
– Ingenting försvinner ur sortimentet utan det är att vi stärker vitvarusidan ytterligare, säger Hans Kvist.
Kvists elektriska övertog Hushållsgruppen i Nyköping förra våren och passade då på att bygga ut lokalen. Totalt har de två butikerna 14 anställda och redovisade ett minusresultat på drygt en halv miljon kronor 2015 i samband med köp och nyinvesteringar. Enligt Kvist kommer företaget gå med vinst 2016.
Elon finns sedan tidigare i Gumsbacken i Nyköping.