Det ligger en samling däck modell större på grusplanen bakom Ingers däcks nya lokaler i Hemgården. Förklaringen? Ett samarbete med Oxelösunds hamn som nu kommit igång på allvar. Det hela handlar om ett strategiskt partnerskap och fokuserar på återbruk.
– I stället för att köpa nya däck så reparerar vi dem nu åt hamnen. I och med det här samarbetet har vi kunnat avsätta resurser och har nu en person och utrustning för att göra arbetet. Vi är i hamnen ungefär två gånger i veckan, så det rör sig om ganska många däck, säger Johan Lindén som är delägare av Ingers däck.
Både han och Fredrik Belin som är affärs- och marknadsansvarig på Oxelösunds hamn trycker på miljötanken.
– Vi har ambitiösa miljömål och att inleda ett partnerskap kring återbruk av däck känns bra, säger Fredrik Belin.
Det handlar även om att hålla nere kostnaderna.
– Sådana här däck kan kosta mellan 80 000 och 150 000 kronor. Det är idiotiskt att inte laga dem, säger Johan Lindén och tittar på ett gigantiskt däck med en flera centimeter stor metallbit intryckt i sig.
Lagningen av däcken sker med vulkning, vilket innebär att man skär ut det trasiga på däcket och tillför nytt gummi så att däcket återgår till sitt ursprung. Tack vare att Ingers däck kommit igång med arbetet har man även fått andra kunder, som nu får sina däck reparerade här.
Är det här något som ni kan göra med vanliga personbilsdäck?
– Ja, men det finns ingen ekonomi i det. Det kostar mer än att köpa ett nytt sådant däck. Det är när däcken blir såhär dyra som det är värt att göra det.