– För oss är det en katastrof. Regionalt går vi in och gör den största satsningen på flera år i Tyskland och så försvinner tillgängligheten i form av direktflyg till Sörmland, säger Ola Nilsson, vd på Sörmlands Turismutveckling som ägs av kommuner, landsting och näringslivet i länet.
Att tyskar gillar Sverige är ingen nyhet. De är den största enskilda turistgruppen i såväl Sörmland som Nyköping och har därför varit den publik som Sörmlands Turismutveckling lagt mest krut på att fånga upp.
Lokala företag har fått hjälp att marknadsföra sig i Tyskland genom mässor och informationsmaterial. Flera gånger har tyska researrangörer och resejournalister bussats runt bland slott, salta bad och sevärdheter i Sörmland. Tanken är att de ska sälja vidare länet som destination, en process som tar ett par tre år att få igång och precis börjat ge resultat. Men nu när de tyska storflygplatserna försvinner från Skavstas utbud kan arbetet vara förgäves.
– Vi hoppas att det här är en tillfällig svacka i år och så får vi väl tänka långsiktigt, säger Nilsson.
Det lär dock dröja innan Skavsta är uppe i samma trafiksiffror som före neddragningarna. Bara en av tysklandslinjerna kommer tillbaka i vinter och samtidigt plockar Ryanair bort Barcelona och Bryssel. Tidigast efter sommaren 2015 kan det bli aktuellt med nya linjer på Skavsta igen, enligt flygbolaget.
De företag i besöksnäringen som SN talat med tror ändå på Skavsta som motor för turismen även i framtiden. Men det finns en hel del arbete att göra för att få snurr på turismen lokalt, konstaterar Per Keller, som tidigare jobbat på Kolmårdens djurpark och nyligen tog över spakarna på Hotel Kompaniet.
– Någonstans är det så att Nyköping är en industristad som måste börja ställa om till att turismen kan vara viktig. Där är vi en U-stad, vi har en kommunal samordning som inte finns. Visserligen är den på gång nu men det borde ha gjorts tidigare, säger han.