– Nyköping och Oxelösund växer befolkningsmässigt men tyvärr inte lika mycket när det gäller företagsetableringar. Vi behöver göra något för att matcha inflyttningen, säger Hans Rainer, vd för Onyx, som nu byter namn till Nyköpingsregionen.
Planen är att börja jobba aktivt med marknadsföring utanför hemmaregionen. Att delta i mässor och nätverk, och även dra nytta av kampanjen Bo i Nyköping. I tio år har Nyköpings kommun jobbat på att ta sig in i Stockholmarnas medvetande, med svartvita bilder av ett ljuvt liv vid kusten. Nyköpingsregionen kommer använda samma bildspråk, men en orange bakgrund.
– Vi har inte de resurserna som Bo i Nyköping har, så när det gäller att få varumärket känt åker vi lite snålskjuts på kampanjen. Vi får försöka vara mer smarta och välja ställen att synas på som inte kostar lika mycket.
Onyx/Nyköpingsregionen ägs av Nyköping, Oxelösund och näringslivet tillsammans. Företaget jobbar med service till bolag som vill flytta hit eller expandera. Den nya profilen och beslutet att dumpa kommunnamnen i marknadsföringen togs i en gemensam projektgrupp.
Var det svårt att få Oxelösund att gå med på ett Nyköpingsnamn?
– Nej, det har gått jättebra, alla har varit helt eniga när förslaget mejslades fram, säger Hans Rainer.