– Jag blir så klart påverkad av det som skrivs i tidningarna. Det går inte att missa, säger Lotta Lönnmo, VD på redovisningsbyrån Numbers by Lönnmo, och syftar på den senaste tidens rapporteringar om flyktingkatastrofen i Europa.
Sedan företaget startades för två år sedan har sju procent av oktober månads omsättning gått till Cancerfondens kampanj Rosa Bandet. Nu har Lotta Lönnmo bestämt att årets donation ska gå till Rädda Barnen, ett beslut som hon offentliggjorde i fredags på företagets Facebook-sida.
"Jag hatar cancer, men jag hatar också att barn ska behöva sitta på en båt, blåa av köld, ensamma, livrädda, ingen aning om vart dom är på väg", skriver hon bland annat i inlägget som fått flera hundra delningar.
Och det är inte bara den mycket uppmärksammade bilden på treårige Aylan Kurdis döda kropp som fått Lönnmo att reagera, utan även flyktingarna som fått vandra flera mil för att ta sig från Ungern till Österrike.
– Det är långt att gå tjugo mil och omöjligt att ens tänka att man ska behöva utsätta sina egna barn för det, säger Lotta Lönnmo.
Det är som att gå till Stockholm tur och retur.
– Ja precis, det är fruktansvärt.
Förra året blev sju procent av oktober månads omsättning 11 000 kronor. I år är man dubbelt så många på redovisningsbyrån, så Lotta Lönnmo hoppas att man ska kunna donera dubbelt så mycket pengar.
– Tjejerna verkar vara beredda att jobba mycket övertid i oktober. Det är kul, då känner de också att de kan bidra genom att jobba, säger hon.