Gammalt mullrar bäst – men gör inte alltid som en vill

Lagom till starten av F11-museets årliga flyg- och motordag på söndagen, sprack molnen upp och solen strålar hittade välpolerade flygplan, veteranbilar och tusentals åskådare.

Foto:

Nyköping/Skavsta2015-08-30 14:47

Först ut att hälsa de många besökarna välkomna till årets happening på Skavsta flygplats var VD:n själv: Peter Steinmetz. På flygfältet stod Saab Safir-planen uppradade tillsammans med bland annat en Tiger Moth från 1940-talet och publikfavoriten Spitfire, när en skinande DC3:a påbörjade sin mjuka inflygning. "DC3:an har en spännvidd på 29 meter och kan flyga i 270 kilometer i timmen. Maxvikt vid start är 12.7 ton", informerades åskådarna som belönade uppvisningen med applåder.

En betydligt mindre farkost, men också ansenligt äldre, tog vid när DC3:an landat säkert. Blériot XI, som fått sitt namn efter ingenjören och tillverkaren Louis Blériot, flögs av Mikael Carlsson. Det lätta planet från 1910 svävade i de gynnsamma vindarna.

När den före detta jaktpiloten Stefan Sonestedt inspekterade det tvåsitsiga flygplanet Tiger moth slutade det i besvikelse. Bara minuter innan uppvisningen med det drygt 70-åriga flygplanet, var Stefan Sonestedt tvungen att kasta in handduken.

– Jäkla synd! Det är impulskopplingen som inte fungerar, berättar han medan han förgäves försöker handstarta propellern.

– Det är ingen idé att försöka, men man blir ju besviken.

Det var inte bara Tiger Moth-planet som inte kom till start på söndagen. Det brittiska stridsflygplanet Hawker Hunter skulle ha funnits på plats, men efter den tragiska dödskraschen vid en flyguppvisning i södra England för två veckor sedan har ett allmänt flygstopp för jetplanet införts.

Men för sjuåriga William Hansen spelade det ingen roll att några plan fattades.

– Det bästa är när planen gör loopar, säger han och tittar fascinerat på en Jak 52 som flyger lågt förbi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!