Gammalt mullrar bäst – men gör inte alltid som en vill

Lagom till starten av F11-museets årliga flyg- och motordag på söndagen, sprack molnen upp och solen strålar hittade välpolerade flygplan, veteranbilar och tusentals åskådare.

Foto:

Nyköping/Skavsta2015-08-30 14:47

Först ut att hälsa de många besökarna välkomna till årets happening på Skavsta flygplats var VD:n själv: Peter Steinmetz. På flygfältet stod Saab Safir-planen uppradade tillsammans med bland annat en Tiger Moth från 1940-talet och publikfavoriten Spitfire, när en skinande DC3:a påbörjade sin mjuka inflygning. "DC3:an har en spännvidd på 29 meter och kan flyga i 270 kilometer i timmen. Maxvikt vid start är 12.7 ton", informerades åskådarna som belönade uppvisningen med applåder.

En betydligt mindre farkost, men också ansenligt äldre, tog vid när DC3:an landat säkert. Blériot XI, som fått sitt namn efter ingenjören och tillverkaren Louis Blériot, flögs av Mikael Carlsson. Det lätta planet från 1910 svävade i de gynnsamma vindarna.

När den före detta jaktpiloten Stefan Sonestedt inspekterade det tvåsitsiga flygplanet Tiger moth slutade det i besvikelse. Bara minuter innan uppvisningen med det drygt 70-åriga flygplanet, var Stefan Sonestedt tvungen att kasta in handduken.

– Jäkla synd! Det är impulskopplingen som inte fungerar, berättar han medan han förgäves försöker handstarta propellern.

– Det är ingen idé att försöka, men man blir ju besviken.

Det var inte bara Tiger Moth-planet som inte kom till start på söndagen. Det brittiska stridsflygplanet Hawker Hunter skulle ha funnits på plats, men efter den tragiska dödskraschen vid en flyguppvisning i södra England för två veckor sedan har ett allmänt flygstopp för jetplanet införts.

Men för sjuåriga William Hansen spelade det ingen roll att några plan fattades.

– Det bästa är när planen gör loopar, säger han och tittar fascinerat på en Jak 52 som flyger lågt förbi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om