Tvisten gäller Arlandas nya miljötillstånd, som ska börja gälla 2018. Kommunen Upplands Väsby har kämpat för att få ner bullernivåerna och fick sin vilja igenom i första instans. Den domen innebar att flygplatsen skulle tvingas stänga en landningsbana under högtrafik. Det skulle sänka kapaciteten med nästan 40 procent vid dygnets viktigaste timmar, enligt Arlanda.
Med de förutsättningarna, och de styrande politikerna i Stockholms planer på att stänga Bromma 2022, seglar Skavsta upp som kandidat för mer trafik.
Hoppas ni att domen ska stå fast?
– Nej, Arlanda är en extremt viktig knytpunkt för Sverige. Vi har ingen åsikt utan håller oss till vad vi kan, säger Joakim Lindholm, vice vd på Skavsta.
Skavsta har för sin del ett miljötillstånd som det går att växa ordentligt i. Upp till sex miljoner passagerare, eller 75 000 start- och landningar om året får flygplatsen ha. I dag är de bara 30 000.
– Vi har ju sökt tillståndet för att kunna växa. Vi tror på framtiden och att Ostlänken ska gå förbi Skavsta visar också på det, säger Lindholm.
Arlanda har en maxkapacitet på 84 plan i timmen under morgonrusningen och Bromma kan ta 23. Skavsta klarar någonstans mellan 15 och 20 plan i timmen. Det beror mycket på vind, väder, flygplanens riktning och om det gäller start eller landningar.
– Vi har samma problem som Arlanda med peakar tidigt på morgonen. Det är då de flesta vill åka och de plan som har sin bas här ska i väg, säger Lindholm.